duminică, 14 aprilie 2013

ALAMBICOTHECA - MARTIE 2013


Biografia unui personaj legendar

Câţi dintre conaţionalii noştri nu înjură deseori profund, cu obidă, răniţi de ciocnirea intempestivă cu vreun subansamblu al mecanismului social, şi-l invocă pe Ţepeş ca taumaturg supercalificat întru vindecarea bubei? A intrat demult în imaginarul colectiv al românilor ideea că legendarul intransigent e unica soluţie la disfuncţiile aparatului de stat şi, mai nou, de partid, indiferent care-i la putere! Speranţa c-o să apară din pământ, din iarbă verde un altul ca „The Impaler” e mai vie decât orice vis. Cunoscând această năzuinţă, destui demagogi se caţără pe treptele puterii proclamând fericirea iminentă. Le clămpăne gura până ajung sus, în vârf, după care uită ce-au promis ori deturnează atenţia către subiecte de falsă importanţă. Şi, parcă blestemaţi să care pe veci pietroiul uitării, bravii noştri poporeni aşteaptă, generaţie după generaţie, providenţialul personaj. Care n-o să vină în veci de veci! Şi asta din motivul, simplu, că Vlad Ţepeş a fost produsul magnific al unui context social-politic irepetabil. Evident, n-a fost singurul de asemenea factură. Nu-i nevoie să-l compar cu regi europeni, nici cu satrapi din spaţiul asiat, care mai de care mai sângeros şi mai lipsit de considerente creştine. Restrâng exemplele ilustre doar la Ştefan cel Mare. Faptele de arme ale vărului moldovean de sânge, întreprinse contra turcilor, tătarilor şi-altor străini, egalează cruzimile aleatorii faţă de inamicii băştinaşi, fie că erau pretendenţi la tron, fie doar boierime cu idei în răspăr celor voievodale. Hotărât lucru, secolul al XV-lea n-a fost deloc pacifist!
Plecat din România comunistă în 1980, Alexandru Buican şi-a dedicat viaţa, s-ar spune, României eterne, cea reprezentată de nume ce fac onoare ţării, dar şi civilizaţiei europene (un roman al său se intitulează „Un om între români”, ed. Livingstone, 2012). Teatru, eseuri, dar mai ales biografiile lui Brâncuşi, Ţepeş, Bacovia, Camil Petrescu întregesc profilul unui autor prea puţin cunoscut în patria natală. Precizarea că Alexandru Buican se situează, în luările sale de poziţie, contra „boierilor intelectuali” post-comunişti limpezeşte oarecum obscuritatea în care se află cărţile sale.
Ce se poate spune despre o biografie alcătuită meticulos, cu documentare exemplară? Dar ce se mai poate spune nou despre figura voievodului ce s-a impus ca unicat în istoria - nu-i deloc exagerat zis universală? Buican vrea să fie obiectiv, fără a neglija nimic din extravaganţele celui ce-a speriat atâta omenire. Cred că a reuşit. Vlad III Dracula, supranumit Ţepeş, iese din carte ca personaj viguros, contradictoriu, binecuvântat şi damnat în egală măsură, cârmuitor cinstit şi despot abuziv, născut şi crescut să fie domnitor, dar şi om obişnuit, care nu ezită să-şi câştige existenţa prin abilităţi practice, la nevoie confecţionând, bunăoară, haine şi încălţări din piele, specifice modei secolului său. N-am ezitat să mă refer la modă, în pofida notei de ironie. Lui Ţepeş nu i-a lipsit simţul umorului perfect macabru, iar Alexandru Buican îl consemnează tale-quale. Sigur, ce-au trăit oamenii acelor vremi nu se poate socoti nicidecum glumă. Dar cum să ai o privire detaşată de orori, cum să scapi de senzaţia că imensul fluviu de sânge te inundă şi-n secolul nostru, cel atât de uman(ist)? O tentă uşor parodică face bine psihicului contemporan. Nu strică nici textului în sine.
Dacă Buican adopta stilul acesta, nu i se putea reproşa nimic. Felul cum a scris biografia de faţă nu este amendabil. Expunere sobră, citate elocvente, alese din documentele epocii, minimalism compoziţional. Toate înţolesc faptele brute, deseori brutale, o materie epică abundentă în detalii deloc ingurgitabile. Că putem accepta mental de-neacceptatul, este, cred, meritul scriitorului Alexandru Buican. Altfel, fiecare avem opinii intolerabile despre fapte inexplicabile. Şi, oricum, de nejudecat din punctul nostru de vedere, al oamenilor contemporani.
Câteva exemple: Mircea cel Bătrân „trăia în desfrâu şi avea copii din flori mulţi”. Central-europenii o ţineau în serbări şi certuri facile, sud-est-europenii în lupte cu turcii. La bătălia de la Kossovo, 1448, românii trec de partea otomanilor în toiul înfruntării. Când ai lui Ţepeş se luptă cu oastea lui Mehmed al II-lea, Cuceritorul Constantinopolelui, Ştefan cel Mare şi-ai lui asediază cetatea Chilia, posesiune muntenească! La celebrul asalt de noapte din iunie 1462, jumătatea oştii lui Ţepeş, aflată sub comanda unui boier nevrednic, lipsit de simţul tactic, nu atacă la timp, lăsându-şi coechipierii de izbelişte...
Alexandru Buican dă seama despre sensul istoriei, într-o biografie ce ne priveşte pe toţi.

LITERE - martie 2013

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu