Încep cu o mărturisire.
Imediat după evenimentele din decembrie 1989, am participat la o
adunare a preoţilor din protoieria ce include şi casa mea. Venind
vorba despre mutilarea oraşului nostru, am cerut prea-cucernicilor
pre-(şi prea)laţi să iniţieze repunerea în drept a bisericii din
centru. Cum? Fie demolându-se blocul pe după care zeloşii
comunişti locali au pitit vechea clădire (lichidând totodată şi
parcul înconjurător), fie deschizând lista de subscripţie pentru
zidirea alteia, eventual una demnă de-un oraş - nu mic, nici fără
forţă economică la data respectivă. Aprobându-mă cu priviri
chiorâşe, brusc-stânjeniţii popi s-au poticnit la întrebarea,
spontan pusă de unul dintre ei, pentru ei: „Da, dar cine o să
slujească în acea biserică?” De parcă asta era piedica!
Şi asta a fost piedica,
mă gândesc azi, când am pierdut nădejdia că se va şterge
aberaţia. Oricum ai străbate oraşul Găeşti, de la est la vest,
de la nord la sud, n-ai să găseşti lângă strada principală,
necum în centru, vreo biserică! Oraş blestemat? Nu cred. Mai
degrabă oraş condus mereu de nepricepuţi, buni la orice, numai la
gospodărit urbea nu! Iar dacă edilii comunişti pot invoca
„vitregia vremurilor” apuse (fără credibilitate, fiindcă alte
două oraşe vecine, Titu şi Topoloveni au păstrat bisericile la
loc de cinste), cei de azi n-au scuză. Nici una!
E greu să-mi domolesc
aversiunea indusă de trecătorii pe la putere ce continuă mutilarea
oraşului. Nu am, din păcate, bunătatea şi calmul Arhiepiscopului
Calinic, ale cărui amintiri m-au îndemnat să scriu textul de faţă.
Extraordinar om, providenţial slujitor al Bisericii Ortodoxe Române!
Scurt spus, şi fără ocolişuri: cel care semnează Calinic
Arhiepiscopul cartea intitulată Toată vremea-şi are vreme,
Editura Arhiepiscopiei Argeşului şi Muscelului, vol. I-III,
2010-2011, va fi rânduit la loc de cinste sub numele de Calinic
Ziditorul. Mi se pare a-i fi fost predestinată zidirea, re-zidirea,
re-sfinţirea de biserici, repunerea în funcţiune a delicatelor şi
atât de fragilelor mecanisme ce mişcă viaţa obştei călugăreşti,
cu toate ale sale! Faptele pomenite, de la zidirea bisericii din
satul Tioltiur, comuna Corneşti, judeţul Cluj, la refacerea
bisericii Sf. Nicolae Domnesc din Curtea de Argeş, au fost duse la
bună împlinire chiar pe timpul stăpânirii hidrei comuniste,
jivina pusă pe demolat. N-a fost singur în această muncă, pe care
a consemnat-o în scris. Documentată cu fotografii, cartea
consemnează frugal un destin admirabil, poate o voinţă divină...
Să zăbovim oleacă
asupra calităţii literare a scrisului Înalt-Prea-Sfinţiei sale.
Calitate este din belşug, iar un critic de meserie va dezghioca
sâmburi de artă, cu tropi în buna tradiţie a literaturii
creştin-bizantine. Se remarcă, fără greutate, că elementul
principal care, să zic aşa, impregnează firul amintirilor, precum
vopseaua natural vividă lâna ţesăturilor manuale din mânăstirile
de maici, este harul povestitorului de strană aleasă şi de
filiaţie uşor detectabilă. Ion Creangă este numele care îţi
vine în minte, citind întâmplări mirabile din copilăria
petrecută în Cracăul Negru, la o zvârlitură de piatră de
mult-mai-cunoscuţii Humuleşti. Iată câteva titluri de capitole,
ce sunt tot atâtea proze într-un rând: În tinda Paradisului;
Spovedania cu omletă; Am înfipt condeiu-n grindă; Minunile
„sfintei” măsline; Balena şi mântuirea; Răbdare de diamant;
Însurătoare cu Psaltire; Cuvânt bun ca roua dimineţii; Baba
furată şi colectiva falimentară; Să fim un pic şi
„ecumenici”; „Găzduşagul” lui Dumnezeu; Morcovii de beton;
Campania de cuminţire; Găina şi oul bucuriei; Când sicriul este
mai lung decât groapa; O droaie de anonimi; Cascadorie monahală...
Calinic Prozatorul reuşeşte să surprindă, în puţine cuvinte,
trăsăturile ce evidenţiază un om, fie simplu mirean, fie înalt
ierarh. Ticuri verbale, ticuri comportamentale, gesturi-cheie,
detalii din gama acelora ce te urmăresc viaţa întreagă, toate
privite cu căldură şi în culori deschise, dovedind profunzime şi
înţelegere sufletească. Povestitorul Calinic are - şi asta se
citeşte din felul cum îşi deapănă istoriile - o sinceritate
jucăuşă, o încredere neţărmurită în om, văzut ca entitate de
sorginte divină, depozitar inconştient al unui bob aurit de
înţelepciune, de la care poţi învăţa ceva, cu condiţia să ai
dispoziţia necesară, inima deschisă şi mintea chitită spre bine.
Până şi-un individ rău intenţionat poate oferi o lecţie
sănătoasă de viaţă, iar dacă i-o revelezi, cu răbdare şi
tact, păcătosul se poate îndrepta! Unui popă invidios, Calinic
Atotiertătorul îi găseşte scuza sărăciei. Unui „torţionat în
puşcăriile comuniste... şi torţionar la rândul său” (vezi
vol. II, pag. 36), ajuns prin „grija” Securităţii, stareţ la
mânăstirea Căldăruşani, îi află circumstanţe atenuante în
biografia chinuită. Inimă de piatră să ai, şi tot se umezeşte
când vezi atâta credinţă că natura umană poate fi
esenţialmente bună! Cât despre „distribuţia pe căprării”,
iată cuvântul moralistului: „Am înţeles că invidia, prostia
şi răutatea nu
au niciun soi de confesiune.” (pag. 296, vol. I)
Discuţia nu se poate
păstra în perimetru strict literar. Nu permite substanţa cărţii
înseşi. Calinic, preot, călugăr, stareţ, arhiepiscop, aşterne
în pagină faptele sale în primul rând, cu delicateţea de a nu se
împinge pe sine în lumină. N-am aflat asemenea poziţionare epică
în prea multe amintiri, jurnale sau mărturisiri semnate de
personalităţi din diverse domenii. Undeva, Calinic observatorul,
cititorul firii omeneşti, spune că eul este „duşmanul” cu care
fiecare dintre noi avem de luptat. Direcţia luptei o ştiu cei care
ţintesc binele general-uman, şi nu perfecţioniştii de dragul
perfecţiunii, care aşteaptă ipocriţi aplauze pentru smerenia lor.
De aici se deschide o dezbatere, cu sumedenie de argumente teologice,
filosofice sau etice.
M-a impresionat un
amănunt ce pare puţin credibil, dar care poate fi verificat în
documentele vremii. Scrie Calinic Arhiepiscopul în volumul III,
paginile 80-84, despre Elena Bărbulescu, sora lui Nicolae Ceauşescu,
care a ajutat din plin la restaurarea mânăstirii Brâncoveni,
judeţul Olt, grăbind lucrările la începutul anului 1989 pentru că
- zice femeia de la ţară: „...se schimbă vremurile. Şi nici noi
nu ştim cât mai trăim, că nu suntem veşnici aici pe pământ.”
Şi de n-ar fi adevărat, e bine găsit pentru explicarea
atitudinilor duplicitare, atât din perioada comunistă, cât, mai
ales, din cea următoare. Duplicitate care, orice s-ar spune, e
blestemul naţiei române...
Nu voi încheia
notaţiile mele de cititor cusurgiu fără să ating un aspect care
încă doare, anume relaţia dintre clerul ortodox şi poporul
păstorit, în regimul comunist. S-a scris foarte mult pe tema asta,
cu acuzaţii şi recriminări nesfârşite. „Să arunce primul cu
piatra cine se ştie nevinovat!” sună preceptul creştin. E un alt
fel de a spune că judecăţile trebuie făcute nominal, fiecare
având a răspunde numai de faptele proprii. Dar când cei ajunşi în
fruntea treburilor lumeşti ale slujitorilor dumnezeeşti se
cramponează de tăcere, impunând-o şi asupra documentelor
compromiţătoare din arhivele Securităţii, negociate politic şi
exploatate în stil caragialesc, poate fi linişte între
credincioşi?
Pilda personală,
culeasă din viaţa ierarhului Calinic, aşa cum şi-a depănat-o,
este relevantă. Să-i judeci pe alţii e uşor, mai ales când nu
ştii câte li s-a dat să ducă. Să te judeci pe tine, e tare, tare
greu!... Calinic Arhiepiscopul, Prozatorul, cel care, cu numele de
Calinic Ziditorul, va fi aşezat la locul cuvenit, nu oferă soluţii,
nici învăţături, nici oarba iertare. Pentru că în cartea
amintirilor sale pluteşte, ca Duhul Sfânt peste ape, singura
certitudine: deasupra noastră e Dumnezeu, iar căile lui sunt
neştiute...
(Publicat in revista Argeş, mai 2012)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu