Tovarăşul
popă
De
când s-a întâmplat ca tata şi un unchi să moară la două zile
unul după altul, resping instinctiv fenomenul ce ne aşteaptă pe
toţi inevitabil şi misterios ca natura divină. Şi de când am
asistat neputincios la stingerea treptată a cumnatului care abia
împlinise 35 de ani, nu merg la înmormântări, făcându-mi rău
numai vestea nenorocirii abătute asupra rudei, prietenului,
cunoscutului. Sper să nu merg nici la înmormântarea mea, dar...
Încerc să-mi combat slăbiciunea prin (auto)ironie. Prefer
atitudinea de inaderenţă în locul uneia de ipocrită compasiune.
Inutil să deplâng legea fiinţei. În această privinţă strămoşii
noştri geto-daci aveau, cred, cea mai potrivită atitudine.
Nu
mi-am pierdut credinţa ortodoxă din cauza asta. Chiar dacă
particip din an în Paşte la slujbe, chiar dacă mă distrează
ifosele cutăruia, preot, călugăr sau intelectual cu vederi
creştine, toţi propagandişti ai cucerniciei, fapt e că niciodată
n-am pus sub semnul întrebării adevărul profund al credinţei. Şi
ce este credinţa, dacă nu o certitudine transcendentă, căreia se
subsumează orice fapt din sfera mundană? Orice fapt? Ei, aici e
aici!
Să
mă rezum la fapte. Vorbind despre ce se întreprinde la moartea unui
om, cu trimitere la persoana mea, până nu demult spuneam
apropiaţilor că vreau să fiu înmormântat lângă bisericuţa din
Cacova, comuna Morteni, judeţul Dâmboviţa. Acolo am fost născut,
acolo am fost botezat şi am deschis ochii în lume. Să-mi găsesc
odihna veşnică tot acolo, mi se părea opţiune firească. Până
când a izbucnit scandalul sălii de sport, construite în Lancrăm,
aproape acoperind mormântul lui Lucian Blaga, am crezut că a fi
înmormântat în cimitirul satului natal e dovada celei mai
puternice fidelităţi, cea creştină. Visam binecuvântarea
veşniciei - născută, se ştie, la sat - ca orice om de bună
credinţă ce-a trăit pe aceste meleaguri nefericite.
Am
aflat prea târziu că visam cu naivitate. Cimitirul şi biserica din
satul meu nu mai sunt ce credeam a fi baza ortodoxiei. De peste două
decenii, în acea parohie slujeşte un... să-i zic popă, ale cărui
eforturi nu le poate înţelege niciun enoriaş. Omul s-a instalat în
curtea bisericii ca-ntr-un atelier de reparaţii, reuşind să strice
configuraţia iniţială a bisericii. I-a adăugat anexe probabil
nepotrivite arhitecturii bisericeşti, devreme ce unii consilieri au
refuzat să fie părtaşi la lucrare, demisionând. A zidit o
clopotniţă la stradă, demolând pe cea veche, din faţa intrării,
în care a plantat un Iisus răstignit în stil papistaş, nu ştiu
cât de compatibil cu preceptele iconografiei ortodoxe, dar sigur un
kitsch. Curtea bisericii este depozit de lemne, parcarea
automobilelor personale (3 la număr) se face la umbra altarului,
găinile zgârmă prin cimitir şi aşa mai departe.
Dar
cea mai mare - să-i spun realizare? - a cuvioşiei sale este
acapararea unei porţiuni din cimitirul străvechi spre a facilita o
construcţie hidoasă, despre care pretinde că ar fi „aşezământ
social”, adică azil. Cimitirul era aşezat pe coama lină a văii
Neajlovului, ca-ntr-un fel de amfiteatru, de unde orice posesor al
locului de veci avea - poetic vorbind - perspectiva nemărginirii.
Cei care hotărâseră amplasamentul, făcând şi donaţia cuvenită
de moşie - familia Cătunescu - intuiau nevoia de linişte a
morţilor, detaliu semnificativ al psihologiei creştine.
Popa
care slujeşte acum în biserica satului meu natal n-are probleme cu
psihologia, tradiţia, moştenirea, neamul, satul, românitatea. Lui
i s-a năzărit să zidească azil de bătrâni în cimitirul
străvechi, speculând abil slăbiciunea sătenilor care preferă să
se înmormânteze la circa 100 de metri mai sus, în deal, dornici
pesemne de zgomotul şoselei, nu de tihnă. Cine şi contra cărei
sume a autorizat construcţia, doar ancheta procuraturii poate spune.
Înlăturând gardul ce delimita curtea bisericii de a casei
parohiale, popa a încălcat teritoriul cimitirului, profanând
morminte uitate, turnând fundaţie de ciment lângă unele mai noi,
în dispreţul oricărei norme de construcţie edilitară şi de
conduită creştină. Probabil că-şi încalcă şi atribuţiile,
fiindcă îmi imaginez că datoria unui preot e să consolideze
memoria şi credinţa neamului prin păstrarea şi refacerea
mormintelor.
Revoltat
de faptul că străbunii mei au ajuns sub conducta de eliminare a
dejecţiilor viitorului „aşezământ”, întreb: meseria de popă
necesită aviz psihologic? Numai un repetent al seminarului, un rebut
al erei ceauşiste, poate pune azilul de bătrâni lângă cimitir!
Asemenea tortură psihică nici fanaticii comunişti n-au inventat!
(LITERE - mai 2013)
(LITERE - mai 2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu