Am avut odată Leica...
În primăvara lui 1971, pe la Paşti, cred, vărul Costel al
vărului Ment, aduse în Cacova un aparat de fotografiat Leica, al
cărui nume caligrafiat, şi subliniat, pe metalul argintiu îmi va
bântui memoria până la uitarea finală. Nu era primul obiect
destinat acestei îndeletniciri ce-şi etala obiectivul, sau numai
învelitoarea din piele de vită, la gâtul cuiva din sat. La fel de
clar precum ziua aceea de duminică, într-o vară – să fi numărat
vreo 11, 12 sau 13 ani, cel mult –, îmi amintesc înfăţişarea
lui nea Andrei Onete, unul dintre fraţii cunoscuţi drept Ai lu'
Velea, miliţian la Bucureşti. Ca toţi cei care se căpătuiseră
luând servicii prin ţară, dar se uscau departe de vatră, venise
pe-acasă şi asista la horă, în Poiană, alături de proaspăta sa
nevastă, parcă a treia, dacă nu chiar ultima. Purta costum de
culoare închisă, era proaspăt ras, iar obrajii roşu-aprins păreau
tencuiţi cu un fel de cremă, ca ai femeilor fudule. Părul
pieptănat pe spate stătea lipit de ţeastă, aşa cum văzuserăm
prin filme că au gangsterii americani. Fruntea boltită arăta mai
înaltă şi mai întinsă decât o sculptase natura, mulţumită
cheliei precoce. Ochii căprui se mişcau vioi sub pleoapele umflate,
pesemne de trai bun, fiindcă de băutură nu se punea problema, nu-l
văzuse nimeni la cârciumă, nici nu se auzise că ar ascunde
asemenea nărav. Cămaşa bleumarin şi cravata cu dungi albe şi
roşii miroseau a lavandă. Pantofii lustruiţi-oglindă, ceasul cu
capac şi lănţişor de metal auriu, la butonieră o garoafă albă
(să fi fost o iasomie?) şi, în buzunărelul de la piept, colţul
unei batiste – toate nimicurile astea trădau eleganţă de negăsit
în praful satului. Însă nu hainele îl scoteau în evidenţă; de
ceva timp – mai precis de când, după colectivizare, mulţi
cacoveni îşi găsiseră de lucru la oraş –, costumele din tergal
şi pantofii „de lac” parcă invadaseră uliţele; aparatul
fotografic, în husa lui maro, susţinut de-o cureluşă cu cataramă
nichelată – acesta zgârma curiozitatea copiilor şi stârnea
indiferenţa maturilor. Aparentul nonsens din enunţul „stârnea
indiferenţa” încearcă traducerea unui sentiment pe care nu ştiu
să-l verbalizez mai limpede: poate că oamenilor satului le-ar fi
plăcut să aibă un aşa lucru de preţ, cum bănuiau să fie cel de
la pieptul lui nea Andrei, dar la ce să-l folosească? Era câte
unul care, împins de-o inexplicabilă nevoie, îşi cumpăra vreo
asemenea drăcovenie; o păstra în „odaie” şi privea la ea cu
evlavie, dar n-o utiliza niciodată!
Nea Andrei trăgea puţine fotografii. Nu-i lipseau plăcerea sau
clienţii, însă era mai mult plecat din sat. Probabil că-i
aparţine cadrul cu vecinii şi prietenii Costică Ungureanu (dragul
de Nenea!), Florică Niculae şi Ionel Filip, ciuntit salvat de mine.
Datează din vara lui 1967 sau primăvara lui 1968, cu puţin înainte
să fie încorporaţi în armată. Tustrei au pantaloni negri şi
cămăşi deschise la culoare. Ţin minte că le purtau la zile
festive. Florică are una albă, cu mâneci scurte, Nenea tot albă,
cu dunguliţe albastre şi roşii; a lui Ionel era vernil. Şi Nenea,
şi Ionel au mânecile suflecate, dovada vremii călduroase. Ionel,
care mai târziu a căpătat şi a murit cu supranumele de Vărul
Pomană, etalează ochelari de soare şi – un adevărat lux, de
necrezut pentru viaţa lui ulterioară – ceas la mâna stângă,
pusă pe genunchi în aşa fel încât să se şi vadă! A fost un om
extraordinar de bun la suflet, unul care – pentru o litră de orice
băutură – te ajuta la muncă ziua întreagă, nepretenţios la
mâncare şi lipsindu-se de răsplată, dacă se simţea bine şi
răspundeai la glume fără supărare. Aşa decurgeau întâlnirile
lui cu Nenea, mai ales după ce acesta, împins de nevoie, s-a
stabilit la blocoteţ, în oraş, de unde venea la baştină
când era vreme bună, să întreţină casa şi să cultive grădina.
Pe urmă s-au certat, nu mi-a zis niciunul din ce cauză, şi au
murit fără să se mai împace. Nenea s-a dus pe lumea cealaltă
înaintea lui Ionel, într-un ianuarie cu pământul bocnă. În
cimitir, nimeni dintre consăteni nu s-a îndurat să-şi rupă
mâinile şi mănuşile pe coada târnăcopului; s-a băgat vechiul
prieten, rămas cu regretul gâlcevei nestinse. Un glumeţ din
vecini, care ştia de cearta celor doi, a comentat astfel: „Dacă
ar vedea Costică cine îi sapă groapa, s-ar scula din coşciug!...”
„Şi crezi că n-ar bea împreună iar?” fu întrebat. Răspunsul
s-a pierdut în pâcla geroasă.
Se păstrează destule cadre de la Onete. Unele au ajuns la mine
pentru restaurare digitală. Şi câteva dintre cele înghesuite în
rame, pe pereţii casei noastre, erau captate de vecin. Eu nu apar în
vreunul, nu ştiu cum am ratat să fiu nemurit astfel. Nici după ce
s-a pensionat, nea Andrei nu se obosea cu pozele, deşi se poate
spune că pritocea un gust anume pentru frumuseţile iconografice. A
fost primul cacovean care a angajat un pictor să-i zugrăvească
pereţii verandei cu scene câmpeneşti, de vânătoare, arbori pe
stâlpi şi flori pe capiteluri. După el, au plătit fresce
asemănătoare şi alţi doi-trei consăteni mai pricopsiţi. Nu l-a
fericit nicio nevastă cu moştenitori direcţi, nu ştiu ce s-o fi
ales de aparatul şi clişeele lui foto. Revenită băiatului ultimei
soţii, casa i-a fost vândută de două ori. Acum e părăsită, ca
multe de prin sat...
Nici despre echipamentul unchiului Costică Trandafir, văr primar
cu tata, n-am aflat nimic, deşi am locuit aproape şi l-am vizitat
des în ultimele sale luni, până s-a retras, pe neaşteptate, la
odihnă veşnică, în 1982. El era „fotograful oficial”, deşi
amator, al familiei noastre, iar şedinţele de pozat însemnau
sărbători, fiindcă de sărbători venea pe la neamuri, trăgând
la casa bătrânească moştenită de un nepot. De la unchiul Costică
mi-au rămas câteva cartoane cu figurile bunicilor şi cu moaca mea
de copil ţinut în frâu de mama. Îmi stăruie în minte peste ani
aparatul cu vizare verticală. Nu reţin marca; pot bănui un
Rolleiflex ori altul cu aceeaşi configuraţie. Mă hazardez la
provenienţa germană, dat fiind că, pe vremea când ne înghesuia
în fotografie, unchiul Costică deţinea postul de felcer la un
dispensar uman din Sibiu, unde lucrurile nemţeşti se puteau găsi,
pasămite, mai lesne ca oriunde. Adevărat, maşina lui personală
era o Pobedă (apoi un Moskvici), nu Mercedes, nici Volkswagen, nici
legendarul Trabant. De ce una rusească, habar n-am; oricum, el trăia
la nivel superior nouă, cei rămaşi în (ori neplecaţi încă din)
Cacova. În 1969 a renunţat la tot ce agonisise la Sibiu şi s-a
mutat în Găeşti, recăsătorindu-se a treia oară, de data asta cu
femeia care însemna prima lui dragoste şi-l aşteptase, nemăritată,
vreo trei decenii. Vânduse aparatul foto, fiindcă nu i l-am văzut
în săptămâna când, împreună cu mătuşă-mea, Dada, l-am
ajutat la nişte treburi gospodăreşti prin curte şi-n casa
renovată. Nu i-am descoperit alte fotografii; e drept, n-am căutat.
După înmormântare, mi-a fost jenă să o întreb pe tuşa Lali,
văduva lui, dacă mai are aparatul foto. Jenă mi-a fost şi să cer
înapoi cărţile de istorie pe care i le împrumutasem unchiului.
Le-a luat nepotul ei, profesorul, poetul şi dramaturgul Nicolae
Ştefan Drăghici, ajuns ulterior şeful culturii pe judeţul
Călăraşi, mort, împreună cu soţia şi cu şoferul vitezoman, în
tragicul accident rutier petrecut în dimineaţa următoare
alegerilor din toamna anului 2000.
Aşadar, atunci când Costel, şmecher de Bucureşti, a cărui mamă,
Leana, era sora ţaţei Ioana, genitoarea verilor mei, a venit cu
aparatul de fotografiat Leica, nu s-a zgâit nimeni din sat ca la o
minune. Noi, Ment şi cu mine, ne uitam la el pe toate părţile,
încercând să dibuim sub carcasă ceva bun de folosit în alte
scopuri. Ne pricepeam de minune la asemenea tehnice reconfigurări.
Pe moment, n-am găbuit nimic. Darnic din fire când se plictisea de
lucrurile deţinute, Costel nu ezita să dăruiască verilor oricare
dintre multele sale „jucării”, una mai interesantă şi mai
neobişnuită ca alta în bietul nostru areal. Am în minte,
bunăoară, o lanternă cu dinam acţionat de-o manetă, în maniera
unei pompe, ce scotea un zumzet aparte, ca de motor. Obiectul încăpea
în palma unui copil de clasa a şasea, dar nu şi într-a unuia de-a
patra. Mărinimos, vărul Ment m-a lăsat să mă joc, totuşi,
producând lumină doar câteva minute, şi-alea pe seară, când nu
se întunecase complet. Premiant de clasa a treia, chiar dacă
mergeam împreună la pescuit pe Neajlov, eu nu eram pregătit,
vezi-bine, să păcălesc trecătorii care se plimbau noaptea că pe
drum vine o maşină, aşa cum făcuseră Nenea cu Costel, iar apoi
Ment cu fratele mijlociu, Nicu, sau cu vărul lor, Cornel al lui
Călică, toţi mai mari ca mine cu unul, doi, patru şi opt ani.
Mi-a fost ciudă, dar ce puteam face? Nimic din ce stăpâneam nu-l
tenta pe vărul meu pentru un schimb mutual avantajos, cum
suna lozinca politico-economică pe-atunci pusă în circulaţie.
De lanternă, ca şi de-alte drăcii, n-am avut parte; de aparat
foto însă am beneficiat. Nu pricep nici azi ce-l apucase pe Ment să
mi-l dea, după ce se jucase câteva zile cu el. Nici văru-meu,
întrebat deunăzi, nu-şi aminteşte cum au decurs tratativele.
Poate renunţase la aparat fiindcă necesita mereu film, ca să
funcţioneze, să „producă” şi să justifice „investiţia”?
Iar clişeul trebuia dus la developat, treabă complicată pentru
noi... Alţi bani, altă cheltuială! Am prăpădit vreo două sau
trei role în vara aceea, 1971. Developarea şi fixarea pe hârtie
le-a girat Nenea, care lucra la IGO, laborant, şi părea tentat să
se dedice artei fotografice, dacă se putea abţine de la ştiinţa
oenologică. Stabilindu-şi priorităţile, el a optat să
cheltuiască împrumutul de la CAR pe o motoretă Mobra. Nu ţin
minte să mă fi atras prea mult luminoasele perspective deschise de
camera obscură, cu toate că talentul muşca nemilos din mine.
Cadrul numărul unu, socotit ca „prima mea fotografie”, este cel
de pe coperta cărţii Prunele electrice, Ed. Marineasa, 1996,
unanim apreciat de oameni cu simţ artistic. Norocul începătorului,
zic eu... I-am surprins pe tata şi pe Tatoniţă, fratele lui, în
postura lor obişnuită vara: aşezaţi pe pragul casei, mânuind
judicios sticla de ţuică, grijulii să nu-şi dea sufletul prea
iute. (Gabriel Marineasa, editorul, a pierdut cartonul în procesul
editării, fapt ce mă lasă pe veci neconsolat.) Păstreaz din vara
aia şi alte cadre, cu mine în chip de pistolar şi puşcaş.
Jucăriile juneţii mi le construisem din lemn de brad şi mă
antrenam învârtindu-le, cu iluzia că aşa voi dobândi abilităţi
pentru arme autentice. „Sesiunea foto” se desfăşurase pe vale,
printre sălciile de la Mocirlă şi pe malul heleşteului săpat în
mlaştina de sub deal de-o draglină angajată la C.A.P., alături de
„grădinile noastre ajutătoare” – în fapt, pământuri
deţinute de neamul Ungurenilor în zona respectivă.
Toamna am plecat la Bucureşti, eu în primul an de liceu energetic,
Ment în ultimul de şcoală profesională de chimie. Am luat şi
aparatul cu noi, fiindcă văru-meu voia să-l vândă în talcioc,
la Obor, ca să cumpere şubler şi menghină, instrumente stringent
necesare în preconizatul său atelier particular de lăcătuşerie
ultrafină. Ştiind planul, m-a pus naiba să-i vorbesc despre asta
unui coleg de liceu, mai mare cu un an şcolar ca mine, întâlnit
chiar în prima zi de învăţătură (de minte!). Se numea
Constantinescu Ion, şi era nepotul profesorului de matematică,
Constantinescu Ilie, zis Aghiuţă, categorisit în cancelarie drept
cel mai bun şi mai exigent la materia respectivă. Originari
dintr-un sat al judeţului Olt, păreau să nu aibă nimic în comun,
cu excepţia numelui. Ion s-a declarat mintenaş dornic să ne
cumpere aparatul, pe impozanta sumă de 120 lei, fix cât cerea vărul
Ment. I-am dat obiectul pe încredere, să îl probeze, aşa ni s-a
părut corect. Urma să aducă banii a doua zi, precis! Nu l-am mai
văzut pe individ niciodată, sau poate am trecut pe lângă el fără
să-l recunosc. Interesându-mă, apoi, la clasa lui, de ce nu apare,
am aflat că tembelul rămăsese corijent anual chiar la
materia predată de unchiu-său, care nu-l trecuse nici la examinarea
din toamnă. Şi pentru că era corijenţă de primul an, fusese
exmatriculat. Dacă voia să urmeze cursurile, trebuia să susţină
alt examen de admitere. Pe atunci aşa funcţiona învăţământul,
iar băieţii de bani-gata sau fiii de directori prin ministere,
zburau din şcoli sau repetau clasa fără discuţie, indiferent de
tragedia personală. Ştiu cel puţin trei exemple din liceul meu...
Am contabilizat pierderea cu vărul Ment şi-am ajuns la concluzia
că nu-i mare brânză. „Nimic nu dai, nimic nu face!”, a zis el,
poftindu-mă într-o cârciumă, vizavi de biserica din Piaţa Sf.
Gheorghe, să mâncăm nişte mititei şi să bem o bere. De şubler
ne-am rostuit repejor, profitând de neatenţia maistrului Cenuşă,
însărcinat să conducă atelierul de lăcătuşerie practică,
disciplină la care antecedentele de-acasă mă situau permanent
între fruntaşi. (Nu-mi amintesc amănuntele, rog să fiu crezut!)
Menghină am cumpărat eu, din singura bursă primită în liceu. Era
una mică, se prindea de masă în ce loc doreai, mulţumită
şurubului helicoidal prevăzut cu talpă în cruce. Normal şi
firesc, i-am cedat-o vărului meu. El intrase bine „în pâine”
şi repara bricege, foarfeci, cuţite pentru toate neamurile, plus
mecanisme de ceasornic, în tainele cărora devenea expert. Mi-a
rămas o coarbă din perioada aia; zace prin magazie, relicvă de
folos redus.
Cum de încăpuse pe mâna noastră un aparat Leica (profesioniştii
cunosc valoarea oricăruia, din orice serie), am scris: îl
primiserăm de la Costel. Dar el de unde îl avea? Iată: Costel,
absolvent cu chiu, cu vai al unei şcoli profesionale, era băiat de
director în Ministerul Comerţului Exterior. Ce funcţie îndeplinea,
dacă şi ce grad purta pe sub hainele civile binevoitorul său tată,
rar văzut de noi, dar cunoscut de tot satul ca „naşu' Ment”
(văru-meu îi poartă numele de botez), uite că n-am fost curios
pe-atunci să aflu. Iar azi, când e de mult ţărână într-un
cimitir catolic, doar poza lui mi-ar stârni oarecum interesul. N-o
am.
(Revista HYPERION nr. 1-2-3/2019)
Captivanta povestioara dv. ! Ca o curiozitate , desi Romania era considerata o tara saraca , in interiorul ei au existat multimi de obiecte cu valori uriase ! Bineinteles si aparate Leica ! Eu ,de exemplu , am avut doua aparate dintr-o serie scurta, de numai 400 construite , un al treilea avandu-l un alt prieten ! Este vorba de Leica III - D , aparat construit in plin razboi Mondial ( al doilea ) ! Stiu ca sunteti un pasionat fotograf , astazi , aveti un astfel de aparat ? Ma refer la un Leica !
RăspundețiȘtergere