vineri, 23 noiembrie 2012

IDEI FLOTANTE


O problemă de chimie socială

    Având prostul obicei să dau deseori cu bâta în balta comentariilor pe reţeaua Facebook, m-am pomenit deunăzi implicat într-o controversă ce m-a amărât. Amănuntele şi persoanele mi se par mai puţin importante decât ideea ridicată din jarul discuţiei. Deşi pot fi ghicite, nu voi da nume, cu riscul de-a ţine textul într-o generalitate fără consistenţă.
   O scurtă punere în temă este strict necesară. Cum se întâmplă în Reţea, cineva invită la un eveniment public, o lansare de carte, o piesă de teatru, un film sau un concert. Când faci astfel de invitaţie, te aştepţi ca nu toată omenirea agăţată în ochiurile Reţelei să percuteze elegant, iar obiecţiile, ironiile, muşcăturile să paraziteze mesajul. Mi se pare că şi asemenea replici pot măsura interesul, iar cine crede altfel n-are decât să-şi facă propria VPN! Probabil de-asta am comis o ironie perfect inutilă. Dar subiectul m-a stârnit, realmente. Mesajul chema la un spectacol teatral compus din (sau cu, sau pe) versurile unui poet contemporan care şi-a recunoscut colaborarea cu Securitatea. Scrisoarea de recunoaştere i-a fost publicată de prima revistă literară a poporului, iar de-atunci poetul-delator tot opinteşte să demonstreze că n-a comis nimic rău. Strădania neostoită mi-a trezit sentimente de milă. Omul, fără îndoială, e o grămăjoară de contradicţii, cum spunea Malraux. De ce un poet delicat, sensibil, iubit de alţi poeţi şi critici, n-ar fi şi-un delator pe măsura talentului, recompensat vizibil? Turnătoria „inofensivă”, zic gurile rele, i-a facilitat poetului mutarea din provincia lui fără ieşire în Bucureşti, într-o perioadă când astfel de salturi erau permise numai celor atent selectaţi. Ce nu e-n stare să facă poetul pentru opera sa!?
   Ajuns aici, îmi dau seama că întrebarea trebuie formulată astfel: poetul, scriitorul în general (şi cel român în special) poate face orice pentru Operă? Opera merită orice măgărie din partea autorului? Orice operă? Dacă nu mă înşel, e o veche şi insolubilă chestiune. Iar discuţia se amplifică. Oare ce dimensiuni ale umanităţii să descrii, ce noutăţi minunate să inventezi, ce bucurie să generezi în sufletele contemporanilor şi urmaşilor printr-o Operă la baza căreia stă un pact mârşav sau o crimă? Există în cultura română mitul Meşterului Manole, iar toate interpretările par să ducă la justificarea jertfei. Da, asta se poate în poezie, în eseistică şi-n romane. Dar în realitatea curentă? Cine, în zilele noastre, şi-ar asuma gestul atribuit lui Manole? Cultura europeană deţine mitul lui Faust care, datorită pactului cu Diavolul, produce opere nemaipomenite. Ştiu că viziunea romantică asupra Creatorului (de Artă) a pierdut demult şi practicanţii, şi susţinătorii. Ori s-au modificat condiţiile de încheiere a târgului? Să fie turnătoria la Securitate tot un soi de pact faustic? Dacă ne gândim că l-a semnat, între alţii, Ştefan Augustin Doinaş, traducător în româneşte al capodoperei Faust, piesa lui Goethe, parcă am fi tentaţi să acceptăm posibilitatea. Judecând valoarea traducerii şi privind opera lui Doinaş prin ochiul competent şi exigent al lui Gh. Grigurcu, de exemplu, obiecţiile n-ar fi justificate. Dar Doinaş, ca poet, n-are nici măcar „cota” unui Nichita Stănescu, iar traducerea sa nu-i bornă de moşie în limba română. Şi încă o dată se naşte întrebarea: merită? Pentru destinul personal şi pentru confortul material, evidenţa împinge la răspuns afirmativ. Pentru vieţile celor „traduşi” în notele informative retribuite...
   A fost uitată sau trecută cu vederea „contribuţia” lui Doinaş la cazul „căpitanul Soare contra H.-R. Patapievici”. Greu de înţeles necesitatea mascaradei pentru evidenţierea unei capacităţi intelectuale de talia lui H.-R.P. Oare pentru „binele patriei” e musai să funcţioneze sistemul maculării cu aparenţă de elogiu? Doar aşa pot fi atrase în slujba statului cele mai bune creiere născute între graniţe? Să fie valid patriotismul pe bază de şantaj? Patapievici, naiv sau antrenat în prealabil, a lăsat impresia că urmărirea căreia îi căzuse victimă este reală, nu trucată. Dar dacă se ia în considerare nu funcţia primită ulterior, ci jocul său de argumente în chestiunea Antohi-Hoişie, când a tratat cu sofisme jenante protestul Hertei Müller, presupunerea de-a fi fost el însuşi la curent cu regia spectacolului nu e total greşită. Şi dacă se mai pune la socoteală concomitenţa afacerii Antohi-Hoişie cu scandalul „poneiul roz”, stârnit ca să acopere ruşinea turnătorilor la Securitate finanţaţi din bugetul statului pentru călătorii de reprezentare a culturii române în străinătate, lucrurile chiar că nu mai necesită explicaţii.
   Dincolo de joaca de copii mari a intelectualilor cu Securitatea (sau cu serviciile secrete), avem o problemă de chimie socială, să zic aşa. Omul, ca individ, se poate deda oricărui viciu, câtă vreme nu afectează pe cei din jur. Să fii agent secret sau informator al serviciului respectiv, contra foloase materiale, este o alegere explicabilă sau chiar scuzabilă pentru firile sărace. Câtă vreme mecanismul funcţionează în toate ţările democrate, nu-l găsesc anormal în România. Însă România n-a fost o ţară democrată, şi pare-se că nu este nici azi. Or, în condiţiile date, colaborarea cu serviciile amintite înseamnă a fi părtaş cu sistemul de control social. Până în 1989, sistemul era clar represiv, cu reguli dure, periodic redefinite; după, sistemul e ceva confuz, moştenitor al privilegiilor precedentului, manipulator al dosarelor compromiţătoare. Dacă ai respect pentru propria persoană, eviţi colaborarea. Cu atât mai mult dacă eşti intelectual, artist ori preot. Există o lege nescrisă, conform căreia slujitorii serviciilor de acest fel sunt rejectaţi, mai devreme sau mai târziu, indiferent de nivelul până la care au urcat. De servituţi şi constrângeri nu mai pomenesc.
   Revenind acum la poetul-delator şi la adulatorii săi de complezenţă, de nevoie sau degeaba, mă uimeşte (şi mă întreb dacă numai pe mine?) că evidenţa n-a impus în jurul său un cordon sanitar. Individul nu s-a retras la mânăstire, la casa părintească, la marginea lumii. E problema sa, iar eu nu-l condamn. Ce poţi aştepta de la unul care a pactizat cu forţele întunericului? Că este invitat, premiat, promovat, asta nu mai e problema personală a unuia sau altuia. Este problema societăţii române. Sunt prea multe cazuri asemănătoare ca să ocolim ipoteza că societatea este bolnavă. Când un Al. Paleologu e dat ca exemplu de boierie intelectuală, nu te miră că ipocrizia este model paideic şi dubla măsură deontologie profesională.

(Timpul - noiembrie 2012)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu