- A doua ocupare a României de români -
Pe
2 octombrie 2012, mai mulţi scriitori şi oameni de cultură din
România şi Basarabia au omagiat la Chişinău cei 77 de ani
împliniţi de Paul Goma. Acolo am citit fragmente din textul de mai
jos, prilejuit de recenta apariţie în seria de autor îngrijită de
Flori Bălănescu la editura Curtea Veche: volumul al doilea din
Scrìsuri,
ce include „interviuri, dialoguri, scrisori, articole” din
intervalul 1990-1998. Cum se ştie, au fost anii în care societatea
românească ieşea din lunga noapte a dictaturii comuniste, fără
să nimerească drumul corect, în ciuda speranţelor şi a energiei
cheltuite. Azi este evident de ce: agitaţia prea multor personaje cu
influenţă nefastă, dar cu interese materiale bine determinate, a
neutralizat energia risipită gratis de câteva conştiinţe: Paul
Goma, Dan Petrescu, Dorin Tudoran. Românii au ameţit în vacarmul
mediatic al foştilor politruci reorientaţi, dar şi-n abureala
intelectualilor de curte, de harem şi „de estradă” (este
sintagma lui Dan Petrescu). Un intelectual onest din „grupul de la
Iaşi”, Liviu Antonesei, a crezut că implicându-se ca factor de
decizie în politică poate curăţa „grajdurile lui Augias”. S-a
convins pe propria piele că nici Herakles n-ar fi izbutit, nici
ajutat de cei 300 de spartani de la Termopile, nici de cei 15.000 de
specialişti cu care se lăuda preşedintele Emil Constantinescu,
trădătorul Insulei Şerpilor.
Eliberată
o clipă,
România
anilor '90 a ajuns puţin câte puţin o ţară ocupată. Tot de
români. Adică,
pe şleau spus, de comuniştii deveniţi peste noaptea dintre 22-26
decembrie 1989 care fesenist, care ţărănist, care liberal, care
liber-schimbist, fiecare democrat fără dubiu, cu condiţia să nu-i
fie contestată şefia. O ţară împărţită pe felii,
atribuite/adjudecate de securiştii reciclaţi în oameni de afaceri,
de partid şi de stat. „Securiştii reprezintă pătura cea mai
activă a tinerei democraţii”, scria Al. George, trezit brusc din
somnolenţa-i publicistică în postură de rezistent, ca foarte
mulţi scriitori, altfel merituoşi literaţi. Capitol aparte fac
ofiţerii acoperiţi, pricopsiţi cu edituri, ziare, posturi
radio-tv, cei care au decis - şi decid - politica de
informare/influenţare a publicului. Cercul oligarhic de extracţie
comunistă s-a închis. Indivizi fără scrupule, uniţi în buget
şi-n nesimţiri pentru unul şi acelaşi scop: să fie permanent la
putere, să deţină controlul, să înlăture spiritul liber. Unele
glasuri ce păreau a spune adevărul erau controlate prin dosarele de
reţea informativă. Pe altele Securitatea le-a cumpărat - vezi
episodul Pleşu-Măgureanu şi invitaţia la cina cu delicatese
inimaginabile. Prea puţini intelectuali au rămas liberi. Fără o
tribună de la care să vorbească, improbabil să fie auziţi. La o
adică, au şi fost izolaţi ca specimene intratabile, voci care
clamează în deşert, fixate într-o paradigmă revolută, în
contratimp cu „dezideratele momentului”. Când Paul Goma publica
Jurnal,
în 3 volume, la editura Nemira, 1997, un cor jalnic i-a cântat aria
„Îmi pare rău că l-am cunoscut, şi adio, domnule Goma!”.
Fiecare vocalist s-a simţit atins de glonţul adevărului. Pesemne
că adevărul, în opinia lor, e ceva maleabil, versatil şi clamat
după cum o cer interesele de etapă sau relaţiile de curtoazie.
Textele
lui Paul Goma percutează şi azi, fiindcă el a intuit, a văzut şi
a numit direct derapajele „elitelor”, începând chiar din
aprilie 1990. În, aş zice, clasica „scrisoare-întredeschisă”
către Gabriela Adameşteanu, intitulată „Rezistenţi şi
rezistente”, Goma prevestea:
„Acum,
că puţini aţi fost, mulţi aţi rămas şi cu toţii opozanţi
neînfricaţi, eu unul v-aş încurca, v-aş sta în cale când voi,
strigând: «Uraaa!»,
veţi năvăli întru decisivul atac al împărţelii mămăligii
binemeritate - aşa că nu-mi rămâne decât să-mi fac autocritica
şi să-mi iau angajamentul că nu voi tulbura pe niciunul dintre cei
23 milioane de rezistenţi şi rezistente, opozanţi şi opozante
tricolore, în frunte cu Securitatea poporului, călăuziţi de
gândirea Partidului Uniccomunist (Român), pe cele mai înalte culmi
ale iliescismului brucanator de la oraşe şi sate - amin!”
Sunt
aceste cuvinte profetice? Nu vom intra într-un soi de misticism cu
care gândirea lui Paul Goma n-are de-a face. Ironie subtilă?
Sarcasm fără iluzii? În fapt, aşa se întâmplă cu scrisele
celui care priveşte fără părtinire, dar extrem de implicat
emoţional, afectat de ceea ce vede, aude, simte. Paul Goma dovedea
responsabilitate faţă de statutul scriitorului român, faţă de
atitudinea intelectualului în condiţiile schimbării de regim, faţă
de, în două cuvinte, destinul României. Scăpată de ceauşism
printr-o crimă abominabilă (după preceptele creştine, ca şi după
deontologia democratică Occidentală), România părea că se
îndreaptă către niciunde: fie spre comunismul cu faţă umană,
năzuinţa lui Ion Iliescu, primul contravenient al naţiei, candidat
la preşedenţie pentru a treia oară; fie către un capitalism
popular, după cum dorea Petre Roman, prim-ministrul foarte influent
atât în rândul politicienilor, cât şi al intelectualilor (de
partea feminină a publicului nu mai zic, e folclor deja).
Ascendentul lui Petre Roman asupra foştilor securişti, transformaţi
în oameni de afaceri, e dat de legenda conform căreia le-ar fi
ordonat: „Îmbogăţiţi-vă!” Iar securiştii asta au făcut; ba
mai mult, l-au înlăturat fără menajamente pe, totuşi, profesorul
de la Politehnică. În loc l-au instaurat pe inventivul Băsescu,
artizanul atâtor bubuieli economico-politice, pe care nici măcar
Paul Goma nu-l poate prinde în acul unei sintagme, aşa cum a
făcut-o cu Roman, Iliescu, Brucan şi restul umbrelor colorate ce-au
mucegăit pânza ultimului deceniu al secolului XX românesc. Nu le
înşir numele, ne-au otrăvit destul existenţa.
Chestiunea
intelectualilor cu ştaif autovalidat în felul „revoluţionarilor”
lui Bebe Ivanovici începe să fie scoasă de sub pecetea deferenţei.
Majoritatea tinerilor intelectuali scutură fără jenă scaunele
celor înţepeniţi în proiectul unei Românii desuete. Ambiţia
bătrânilor de-acum nu s-a menţinut atunci în cercul propriu de
interese, şi-a deversat într-o opoziţie anticomunistă
aposteriori,
esenţialmente falsă. Azi se miră că li se contestă opera
literară, filosofică, eseistică sau ştiinţifică. Dar ei şi-au
atribuit post-factum merite de opozanţi, dizidenţi, proscrişi,
interzişi, luptători pentru libertate („luptători pe brânci”,
cum le zice Goma) - ceea ce ei niciodată n-au fost. Au poluat
spaţiul public, locul unde trebuiau să vorbească despre libertate
doar cei îndreptăţiţi de-un trecut clar: oamenii care s-au
manifestat liber pe vremea dictaturii.
Paul
Goma este unul dintre cei liberi, dăruit cu talentul verbului,
comparabil - daţi-mi voie să fiu extravagant în metaforă - cu
transcriptorul versetelor Apocalipsei. Am mai spus-o: Goma este ca un
profet biblic, al cărui glas răzbate greu prin zidul cu care
compatrioţii lui s-au trezit înconjuraţi. Un zid construit de
„elitele” politico-economice, gata să-şi facă de cap în
România ocupată a doua oară.
Un
zid crăpat deja.
(N.B. Mă tem că ultima propoziţie este doar o metaforă... Putea lipsi.)
- Publicat în revista TIMPUL, nr. 10/163 - octombrie 2012 -
- Publicat în revista TIMPUL, nr. 10/163 - octombrie 2012 -
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu