D-ale
scriitorilor
În
numărul pe aprilie 2013 al revistei Litere, Tudor Cristea
pune pe tapet câteva chestiuni ce ţin de năravurile scriitorilor
din regimul trecut, cu trimitere la moravuri actuale. Şi năravurile,
şi moravurile (oricât de sinonime, cuvintele acestea nu definesc
aceleaşi simptome!) se aşază inevitabil sub eticheta lui
Caragiale: machiaverlâcuri! Voi lăsa plăcerea descoaserii
lucrăturii (eventual a destrămării ei) celor cu acces la „dosare”.
Asta, fireşte numai dacă vor primi altceva decât fleacuri
prelucrate prin aşchiere, polizare sau retuşare pe ici, pe colo,
prin punctele esenţiale! Hârtiile prăfuite şi confuze, greu
înmânate cercetătorilor acreditaţi la CNSAS, pot fi taxate ca
diversiuni. Aproape tot ce-a scăpat din arhive pare menit să
închidă gura neştiutorilor bine-intenţionaţi, să propulseze în
prim-plan trepăduşi cu titluri universitare obţinute prin fraudă,
să reducă la tăcere vocile puţine ale istoricilor de probitate şi
competenţă. Aceştia sunt rău văzuţi nu doar de vinovaţi, ci şi
de anonimii care, nefiind capabili să-şi înghită onest broasca
laşităţii de-o viaţă, se simt jigniţi că notele informative
semnate de alţii nu le ridică statuie. Căci, după tipicul
celuilalt regim, când funcţiona teorema „cine nu e cu noi, e
împotriva noastră!”, acum lucrează directiva „noi decidem cine
a fost opozant sau dizident”, că rezistent prin cultură s-a
nevoit şi (s-)a ajuns să fie tot scriitorul român! Mai ales cel
care, numit într-un post de redactor-şef, să zicem, musai că era
un aprig duşman al regimului, combătut prin glorioase editoriale
encomiastice! Păi, să nu-i apreciem împricinatului excepţionalele
contribuţii?!
Apelez
iarăşi la mărturia profesorului universitar Mircea Zaciu, prezent
la întâlnirea evocată de T. Cristea şi lăsată în suspensie din
lipsă de material documentar. Cele spuse/scrise de Mircea Zaciu sunt
publicate în Jurnal, vol. I, Editura Dacia, 1993, pp.
232-241. Fiind vorba de audienţa acordată de Ceauşescu „celeilalte
părţi”, iată cum se organizează comitetul USR, la 13 martie
1981, pentru confruntarea cu El, Supremul: „Se fac recomandări să
nu ridicăm probleme personale stricte şi, pe cât se poate, să nu
se facă raportări la grupul B. & Co., pentru a lăsa spaţiu
discutării problemelor de interes general, pentru bunul mers al
literaturii şi al vieţii literare. Se fixează ordinea
intervenţiilor, care e: 1. Doinaş vorbind în deschidere să facă
un cadru al problemelor; 2. N. Manolescu; 3. Iorgulescu; 4. Caraion
ş.a.”.
Strategia
(recomandată de cine?), cum se va dovedi ulterior, este complet
eronată, fiindcă scriitorii aleşi responsabili ai USR voiau să
obţină... Ce să obţină? Asta nici ei nu ştiau! Dar sperau,
temându-se că vor fi refuzaţi! Absurdul situaţiei e limpede azi.
Atunci, în zarva bătăliei cu preopinenţii protocronişti, membrii
ultimului comitet director liber ales al USR păreau convinşi că
„dă-i şi luptă” vitejeşte pentru cauze măreţe. Niciunul nu
sesiza că „problemele de interes general” - deci, nimic concret!
- erau specialitatea sistemului reprezentat de Ceauşescu,
Popescu-Dumnezeu, Suzana Gâdea etc. Dar scriitorii ce reprezentau?
Răspunsul e conţinut în formularea: „bunul mers al literaturii
şi al vieţii literare”! Or, literatura şi viaţa literară de
atunci traduceau în termeni proprii cerinţele sistemului socialist
(sau comunist, ceauşist şi cum mai poate fi el categorisit). Mai
toţi delegaţii erau membri ai PCR (cât de sinceri, nu contează!),
unii chiar ilegalişti, alţii vechi proletcultişti.
Erau
ei uniţi? Nu. Asta nici nu intră în firea scriitorilor, nici nu e
de bun augur - când viaţa societăţii e liberă şi pluralitatea e
garantată nu de vreo constituţie şchioapă, ci de exerciţiul
democratic. Dar în condiţiile dictaturii, diferenţa de opinii, de
priorităţi şi de stil dintre scriitori, membri ai USR, a fost o
slăbiciune. Că regimul a exploatat diferenţele sui-generis
existente de-a pururi între artişti, e banal. Că scriitorii n-au
reuşit să fie uniţi măcar în faţa primejdiei comune, e tragic.
Te-ai fi aşteptat ca măcar „conştiinţa” naţiei să fie
trează, în ciuda băuturii consumate. „Dar n-a fost, n-a fost
aşa...”. Şi e jenant să vezi cum toţi aceia ce frazau pompos
despre libertate şi alte idealuri comuniste se comportă ca şi când
pălăvrăgeala de atunci le-ar fi adus altceva decât o veştedă
bunăstare proprie.
Ceauşescu
era abil, cum avertiza Ion Ianoşi. Manipularea discuţiei în sensul
dorit de partid a pornit însă din interiorul taberei
considerate cea bună. Recitiţi lista primilor patru vorbitori. Trei
dintre ei au fost devoalaţi ca informatori sârguincioşi. Al
patrulea... E azi cel mai iubit preşedinte al U.S.R.!
(LITERE - nr. 6/ iunie 2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu