Drama
unei conştiinţe
Nu
l-am cunoscut, din păcate, pe Aurel Dumitraşcu. Dacă l-aş fi
cunoscut şi mi-ar fi acordat favoarea prieteniei, presupun că
aceasta decurgea după tiparul specific cantonamentelor sportive în
care s-au călit mulţi tineri. Dumitraşcu m-ar fi înghiontit în
fiecare clipă să-mi perfecţionez bruma de talent prin lecturi
multiple şi m-ar fi susţinut necontenit în efortul de-a nu ceda
înlesnirii traiului, ştiind bine că îndestularea, zisă şi
îmburghezire, se plăteşte.
Citesc
şi recitesc de mai bine de-un an „Carnete maro”, cele două
volume ale Jurnalului său, îngrijite, adnotate şi publicate
de Adrian Alui Gheorghe la editura Conta, 2011. Sînt pagini lirice,
pagini lucide, pagini amare, pagini dureroase ce transcriu, aşa cum
nici un altul n-a făcut-o, gîndirea şi trăirile unui om din
generaţia mea. În 1990, cînd Aurel Dumitraşcu se lupta cu boala
care l-a şi secerat, noi toţi eram zăpăciţi de lumina ce părea
că se revarsă din belşug şi ne curăţeşte de toate păcatele.
Era o amăgire. Unii s-au prins la timp, altora li s-a spus cum stă
treaba, destui au fost „îndrumaţi” în chip discret, pe baza
legăturilor stabilite anterior, încotro să (com)bată şi cum să
se caţere în locuri de prim rang, cu vizibilitate, ştaif şi
beneficii grase. Scutit de soartă să trăiască deziluzia
post-comunistă, Aurel Dumitraşcu văzuse destule ca să nu admită
nici un compromis. Definitorie pentru mentalitatea ce ne interesează
este relaţia cu „bonzii” literaturii anilor 1980, care ocupau
„funcţii de răspundere” fără să deţină şi puterea
efectivă, care luau decizii numai după ce primeau indicaţii şi
directive de la forul tutelar - aparatul de partid -, „secţia
cultură” sau cum se numea în schema de funcţionare.
D.R.
Popescu, preşedintele „impus cu forcepsul” de partid la USR în
1981, îi aplică lui Dumitraşcu „politica” de ducere cu
zăhărelul, publicîndu-i cîte o poezie la revistă, dacă nu era
un text cu probleme, promiţîndu-i diverse intervenţii şi-alte
fleacuri, dar nefăcînd efectiv mare lucru. Fulgerat, dar nu orbit
de admiraţie pentru cel care îl premiase chiar, Dumitraşcu scrie
(lui Octavian Paler): „La Bucureşti, D.R.-ul şi alte lampioane
deteriorează condiţia scriitorului cu un entuziasm pe care istoria
nu-l va ierta.” (vol. II, p. 281). Apoi, tot vol. II, p. 371:
„...reacţia suficientă, chipurile «înţeleaptă»
a lui D.R. Popescu... Era atitudinea unui om corect şi supus, care
nu e de acord cu o discordanţă întemeiată pe opinia francă a
unui scriitor tînăr. Reacţionase ca un funcţionar îmblînzit.”
Şi, tot la p. 371: „D.R.-ul conduce şi «România
literară». Nu-i ajungeau Uniunea Scriitorilor şi «Contemporanul».
Atitudinea sa îl dezonorează pentru totdeauna. Nu poţi stima un
talent care nu dovedeşte şi caracter.”
Inevitabil,
observ că mentalitatea lui D.R. Popescu a fost preluată cu succes
de actualul prezident al Uniunii Scriitorilor din România, ba chiar
dusă la cote absolut aberante. Încît devine stridentă constatarea
că funcţia de conducere deformează oameni pe care îi ştiai de
bună credinţă, de nu cumva chiar îi tîmpeşte. Iar dacă
fenomenul e de înţeles la nivelul nulităţii ajunse director de
instituţie, ministru ori politician, e cu totul impardonabilă şi
păgubitoare cînd se manifestă în faptele
şi vorbele publice
ale unui - totuşi - spirit critic!
Am
menţionat cu altă ocazie aberaţia sistemului editorial comunist,
datorită căreia volumul de debut al lui Aurel Dumitraşcu, premiat
la concursul editurii Albatros, condusă la vremea aceea de Mircea
Sântimbreanu, a fost publicat cu o întîrziere de vreo trei ani,
după nenumărate intervenţii pe text, tăieturi în poeme şi
schimbări de cuvinte ce modificau drastic versurile. Dumitraşcu
acceptă ingerinţa redactorului de carte, cedînd presiunii pe care
o simţea la nivel existenţial, fiind profesor suplinitor la o
şcoală rurală, unde nivelul redus al elevilor era concurat cu brio
de nivelul şi mai redus al profesorilor, iar poetul resimţit şi
tratat ca intrus. A cedat ispitei de a-şi vedea numele pe o carte,
fapt capabil să-i certifice statutul de om liber, aflat în pericol
de sancţionare conform legislaţiei socialiste. Conştient de
sacrificiul comis, Dumitraşcu spune: „Cartea aceasta nu e o
revoluţie în poezia republicii lui. /.../ Pentru că nu a fost
tipărită aşa cum a scris-o acest bărbat. Sînt atîtea versuri
eliminate din texte! Şi-s atîtea greşeli de tipar! Bărbatul nu se
plînge. E mulţumit. /.../ Cartea poartă un titlu pe care el nu-l
dorea pe copertă...” (vol. I, p. 360). Trebuie să fi trăit
cumplita perioadă ca să înţelegi felul de „mulţumire”
experimentat de Aurel Dumitraşcu şi toţi cei care, ca şi el,
voiau să exprime în scris durerea de-a exista... Să vorbească, să
facă zgomot sau să tacă? Grea alegere pentru un scriitor aproape
anonim! Dar: „...poţi să rămîi un om de caracter şi fără să
vorbeşti. A nu vorbi, uneori, nu înseamnă să taci.” (vol. II,
p. 242).
Într-o
scrisoare către Constanţa Buzea, Dumitraşcu spune: „Pentru unii,
probabil, este foarte important să-şi scoată cărţile oricum.
Eu nu admit una ca asta. Mi-e greaţă şi mi-e ruşine de ce-a ajuns
să se-ntîmple în cultura noastră. Pînă şi domnul Noica se face
că nu vede şi scrie despre degradarea tineretului occidental în
plan cultural, de parcă aici, în grădina noastră, n-ar fi mult
mai grav. /.../ Dacă scriitorii
tineri ar avea întotdeauna şi caracter, nu-mi vine să cred că ar
putea fi tolerată laşitatea aproape naţională în care se
bizantinizează anumite drepturi sfinte.” (vol. II, p. 243).
Limitată
la scriitori, observaţia se potriveşte perfect întregului popor, a
cărui flexibilitate de caracter se manifestă azi stupefiant. Dacă
„poporul” se poate recondiţiona, cei care îşi asumă - chiar
fără să recunoască - rolul de instructori ai conştiinţei
publice, nu pot fi scuzaţi că au verticalitatea unei rîme.
Dumitraşcu: „...în aceste vremuri în care e greu să prinzi o
pîine chiar şi cu cartelă... iar fiinţa naţională riscă să se
degradeze cum nu s-a mai întîmplat, pe mine nu mă interesează
talentul unui scriitor, ci caracterul său. Altfel, în numele
talentului, putem instaura dezmăţul minciunii, orbirea. Un om fără
demnitate este o tîrîtură.” (p. 244, vol. II).
Durerea
poetului a devenit profeţie împlinită dincolo de măsură.
Timpul - iunie-iulie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu