Bicicleta
Când să fi apărut în curtea şi în viaţa noastră prima
bicicletă? Bineînţeles că tata venise cu ea, probabil în cursul
anului 1960, când s-a mutat cu serviciul de la schela petrolieră
din Valea Caselor în Balastiera Ioneşti. Zic „balastieră” la
modul general, pentru că acolo erau mai multe secţii industriale,
care nu se ocupau numai cu extragerea şi cernerea pietrişului din
albia râului Argeş. Tata, bunăoară, lucra la TUG, litere
pronunţate într-un singur cuvânt, cu vocala foarte accentuată.
Niciodată n-am auzit pe vreun consătean angajat acolo zicând
Te-U-Ge, cum s-ar fi putut silabisi iniţialele Trustului
pentru Utilaj Greu. Nici măcar nea Marin al lui Radu lu’ Iorgu,
zis Dade, nu pronunţa altfel. Iar el era cel mai sofisticat şi mai
pretenţios dintre toţi balastieriştii satului, pesemne fiindcă
urcase la gradul de maistru în profesia lui, tot electrician, ca
tata. Însă Dade nu era angajatul TUG-ului, ci al altei
întreprinderi, una care se ocupa de drumuri, parcă. Denumirea ei
s-a pierdut prin sertarele memoriei...
Vreo zece inşi din Cacova roboteau în Balastieră. Toţi mergeau
la serviciu cu bicicleta personală, primul obiect cumpărat din
banii celei dintâi chenzine, dacă nu-l aveau deja. Într-un fel,
erau cam în situaţia personajului din filmul Hoţii de
biciclete, al lui Vittorio de Sica, film care nu ştiu să fi
rulat în satul nostru. La angajare nu se punea condiţia să deţii
mijlocul de locomoţie necesar; însă cum să mergi zilnic patru
kilometri pe jos – dus, şi patru – întors? De nevoie, da,
făceai chiar mai mult; cel puţin navetiştii la Bucureşti, cum era
Manea sau Mircea, parcurgeau săptămânal drumul Cacova – gara
Găeşti = 10 kilometri, împovăraţi de câte două serviete pe
fiecare umăr. În Balastieră s-a mers pe bicicletă, pe motoretă
sau – în toţi anii '70 – cu maşinile „Convenţie”,
destinate transportului muncitorilor de pe platforma industrială
găeşteană. Numai Dade nu utiliza bicicleta. El avea o motocicletă,
un CZ, dacă nu greşesc, la care nu obosea meşterind continuu în
timpul liber. Treaba asta era un motiv excelent (cuvântul
parcă se lipise de limba lui şi încerca fără succes să scape de
el, pronunţându-l la fiecare frază) să nu facă prin curte nimic
din ce făceau ceilalţi: cultivarea legumelor, îngrijirea pomilor,
creşterea animalelor etc. Nu ştiu cum potrivea Dade lucrurile, că
în zilele – destule – în care motorul era defect, apărea o
maşină de serviciu şi-l lua de acasă, ori îl aducea seara, mult
după ce restul muncitorilor veniseră şi chiar se săturaseră de
alte treburi gospodăreşti. Pentru că – oare mai e necesar să
scriu? – aproape toţi sătenii care lucrau în mediul
semi-industrial fuseseră împinşi într-acolo de lipsa pământului
„luat la colectiv”. Firea lor era de ţăran, de plugar; chiar şi
tata, care absolvise conştiincios cursuri de calificare
specializată, prin 1953-1954, se considera unul, măcar că
aptitudinea lui pentru lucrările agricole rivaliza cu a „vecinului”
Moromete, din Siliştea-Gumeşti, comună aflată la nici 20 km de
Cacova. „Ţăran te naşti, ţăran mori!” – spunea câte unul
dintre ai noştri, savurându-şi ţuica din pahar, cu privirea
bleagă, resemnată, plină de regret.
Să furi o bicicletă spre a o vinde, cum se petrece în filmul
italian – iată un fapt de neconceput în acele vremuri şi-n acea
lume săracă! Nu eram totuşi chiar atât de săraci! Şi la
noi se şparleau unele piese, îndeobşte farul, dinamul, pompa, vreo
manetă de frână cu talpă cu tot, sau nişte stopuri mai arătoase;
dar obiectul întreg părea scutit de furt, deoarece nu putea fi
ascuns ori folosit în perimetrul comunei. Furăciunea nu scăpa
ochilor curioşi, iar miliţianul Baterău, apoi Napoleon, urmaşul
lui, deloc nu ştiau de glumă! Nu vreau să mă fofilez cu vreo
afirmaţie de genul „nu mai reţin dacă...”; sigur că da, m-am
dedat şi eu sportului naţional! Am şterpelit un dinam într-o
noapte de toamnă, când aveam vreo 11-12 ani. Ştiu şi de la cine:
de la vecinul nostru, nea Aurică al lui Zamă. Neprevăzător,
într-o seară vineţie, îşi lăsase bicicleta rezemată de gard,
lângă bufet, la Pielan, şi se troznise bine. Lăcătuş foarte
iscusit, vecinul deţinea multe repere de-astea, după care nouă,
puştanilor, ne lăsa gura apă. De unde făcea rost de ele, habar
n-am. Că nu se supăra când i se fura vreunul, ţinea de firea lui
molcomă şi sufletul bun, de om citit (avea cea mai bogată
bibliotecă dintre cele accesibile mie). Că eu n-am avut parte de
acel dinam, e inutil să spun. I l-am pasat vărului Ment, fireşte,
care l-a dat mai departe lui Radu lu' Găzaru, contra unei lanterne
cu bec-lupă, eu alegându-mă, ca de obicei, cu promisiunea unui
briceag cu furculiţă, nici până azi luat în stăpânire, măcar
că nu-mi folosea la nimic. Mea culpa, nea Aurică, după
atâtea decenii! Şi în eternitate, unde ne aştepţi deja!
...Ciudat! Acum, că am scris-o, mi-amintesc alte amănunte ale
indimenticabilei fapte: brăţara albă, zincată, ce ţinea dinamul
pe furcă; sârmuliţa de cupru, cu izolaţie de culoare verde; farul
aproape nou, de tablă nichelată, cu geam striat şi două becuri –
unul în centrul oglinzii, pentru „faza lungă”; celălalt în
partea de sus, pentru „faza scurtă”; şi-mi trezeşte oarece
nostalgie culoarea bicicletei: negru-albăstrui, cu intarsii
triunghiulare albastre, delimitate de o linie albă... Iar nostalgia
se prelungeşte bolborosind ca borhotul de zarzăre în alambic, după
ce-a fost distilată ţuica, scoţând la suprafaţă cealaltă
culoare neagră, nuanţă diferită complet de a primei mele
biciclete, cumpărată în al doilea an de salariat (după
magnetofon, şi înainte de maşina de scris): marca Ukraina,
dotată cu toate accesoriile şi piesele de rezervă, de care încerc
să fiu mândru şi azi, deşi mai păstrează doar cadrul, coarnele,
furca din faţă şi portbagajul. Şi cum eu, copil căpăţânos,
furasem dinamul vecinului, mi-a venit rândul să fiu prădat de
acelaşi obiect...
S-a întâmplat chiar în ziua când am adus acasă bicicleta
proaspăt cumpărată de la magazinul general din Petreşti. (Da,
satul de baştină al Elenei Ceauşescu! Pe atunci temuta ţoapă
nici nu voia să audă de localitatea-i natală sau de foştii
consăteni; ceda însă rugăminţilor vreunui tovarăş de încredere
proţăpit la nivele mai de jos ale activului de partid, la
care aveau acces autorităţile comunale, şi aproba câte o
investiţie nesemnificativă.) La magazin era gestionară verişoara
mamei, tanti Luminiţa, petreşteancă prin măritiş. Apartenenţa
la vatra Ceauşeascăi nu-i dădea automat drept de întâietate în
aprovizionarea cu mărfuri greu de găsit aiurea, însă rubedenia
noastră folosea cu abilitate şansa. Că avea talent la comerţ, s-a
văzut şi după „căderea comunismului”, când numai boala
parşivă a iubirii neîmpărtăşite a împiedicat-o să ajungă
milionară. În dolari. Bicicletele ruseşti se distribuiau pe sub
mână în deceniile 8-9, astfel că „m-am compromis” cerându-i
verişoarei un favor. Mi l-a acordat simplu, cu dragostea de neamuri.
Şi nu mai ştiu de câte ori, şi cu câte riscuri, i-am întors
gestul de bunăvoinţă, fără ca ea să mi-l solicite!
M-am dus la Petreşti cu autobuzul. Am dezambalat bicicleta şi am
aranjat-o de drum, treabă ce mi-a luat vreo oră. Raftul cu cărţi
de vânzare (obligatoriu în magazinele de stat, ca şi-n cele
cooperatiste ale detestatei perioade socialiste) etala nişte titluri
interesante. Am luat trei (le am încă prin bibliotecă), am achitat
suma totală, m-am pupat de „la revedere” cu tanti Luminiţa şi
am tăiat-o vijelios spre Cacova. Era un sfârşit de martie uscat şi
rece. Drumul pietruit mi s-a părut lung, însă frumos, aerul mă
îmbăta. Priveam în zare luminosul apus şi-mi imaginam... Cine
ştie ce-mi imaginam, pot să inventez orice, aşa că nu insist!...
Cum a văzut bicicleta, bunul şi beţivul meu tată a dorit s-o
testeze. I-am atras atenţia să nu se oprească la bufet, că se
îmbată şi cade cu ea la întoarcere. Executa deseori asemenea
coregrafii, chiar se putea mândri etalându-şi competenţele. A zis
că nu ajunge în situaţii de-alea, vrea doar să-şi ia ţigări.
N-am dat importanţă motivului, interesat cum eram să frunzăresc
imediat volumele cumpărate. Tata s-a întors pe întuneric,
bicicleta părea întreagă. Dinamul lipsea. M-a fulgerat un fel de
regret, stins – asta o ţin bine minte! – în zaţul furtişagului
meu de odinioară. Investigaţiile pentru depistarea făptaşului
n-au dus la niciun rezultat. Abia peste nişte ani aveam să aflu
cine executase operaţia: Tite, al doilea băiat al lui nea Gicu, zis
Vâlvoare, mecanicul căruia nu-i rezista niciun motor achiziţionat
de CAP-ul comunei, văr cu noi de-a treia spiţă.
Bicicleta lui tata e de neuitat, deşi nu-i reţin marca. În orice
caz, era una străină, poate nemţească, poate belgiană sau
franţuzească. Dispunând azi de mijloace internautice, am găsit
ceva asemănător cu imaginea păstrată în memorie. Pare să fi
fost un exemplar fabricat de firma Dürkopp în anii
1940-1950. Mă stimulează a crede asta amplasarea pompei, forma
pălăriei clopoţelului, geanta triunghiulară de chei, prinsă sub
cadru, între picioare, braţul frânei de mână, strâmbat la prima
căzătură, pe când învăţam mersul velociped, farul de inox, cu
elegante rotunjimi perfect încheiate, şi mai ales arcurile duble de
la şaua din piele de vită. Era cea mai grea bicicletă dintre toate
câte umblau pe drumurile noastre comunale, niciunul asfaltat. Nici
Diamant-ul lui nea Aurică al lui Zamă, cu cadrul dublu şi
încărcat de tot soiul de abţibilduri (plăcerea vecinului să
decoreze tot ce se putea decora la vehicol, mai ales spiţele,
îmbrăcate în fragmente de izolaţie multicoloră, scoasă de pe
nişte cabluri monofilare de cupru, sustrase instalaţiilor
electrice), nu cântărea cât a lui tata. De unde şi porecla
„tanc”, dar şi-o reticenţă la împrumut, nu oricine putând
s-o stăpânească... Şi n-o uit nici să vreau, măcar pentru
faptul că am încercat să o repar, stricând-o eficient şi
inexorabil, cu o lovitură scurtă de ciocan. Ţin minte de parcă
s-ar fi petrecut acum vreo două-trei săptămâni. Era seara unei
zile ploioase din septembrie 1967. Gospodăria noastră îşi
revenise după răsturnarea de anul precedent, când casa veche, cu
două camere, tindă şi prispă, fusese demolată şi rezidită cu
trei camere, o cămară şi două săliţe neîncăpătoare. Alături,
ceva nou ridicat închipuia un fel de bucătărie, având un antreu
în care ţineam aragazul şi rafturile cu cele necesare pregătirii
hranei, şi o cameră destinată aşezării mesei pentru cele 6-7
persoane din curte. Iniţial, aşa gândiseră tatăl meu şi tatăl
lui, neasemuitul Taica. Ulterior, au pus un pat, şi acolo dormeau
mama şi tata, din motive lesne deductibile, dacă precizez vârstele
lor – 30 şi 37 ani... Lipit de bucătărie, era un şopron ce
adăpostea cuptorul cu plită şi vatră, fără de care Maica,
bunica mea cu frunte albă, ochi căprui şi suflet ca pâinea caldă,
s-ar fi simţit handicapată. Lângă zidul bucătăriei era locul
bicicletei: vara dosită de căldura soarelui, iarna apărată de
zăpezi, şi mereu adăpostită de ploi. De căzături însă, n-o
ferea nimeni. Tata ajungea acasă cu rupturi la pantaloni, în
genunchi, jupuit pe coate, frunte sau nas, depinde cum ateriza. Când
cineva cădea cu bicicleta, vehicolul putea păţi multe. Roata din
faţă se îndoia – expresia consacrată: „s-a făcut opt”,
coarnele se strâmbau, lanţul se rupea, aripile se turteau, pedalele
se blocau. Uneori şi cadrul, bărbătesc ori de damă, crăpa pe la
îmbinările prost sudate. Nu mai insist asupra penelor de pneuri –
fie camera înţepată, fie cauciucul spart, tocit ori destrămat din
ţesătura de aţe. Nici ventilele nu ţineau mult; curat noroc să
găseşti unul din gumă bună, să nu crape după câteva umflări
şi dezumflări.
Tancul lui tata rezista la orice buşeală. În seara aia, însă,
trânta fusese dură, pesemne vreo podişcă de beton se insinuase
între pământ şi fier, fiindcă braţul pedalei de pe partea foii
de angrenaj era îndoit. Dar îndoit aşa de rău, că făcea
pedalarea imposibilă. De unde şi explicaţia că tata venise pe
jos, el care, beat cui, se încăpăţâna mereu să o „calce”,
concurând cu nea Aurică, amândoi spectaculoşi în momente
de-astea, cascadoriceşti. Vrând să profit că părintele mi se
îmbătase iar, am ieşit din bucătăria unde mama se căznea să-l
aşeze în pat, şi m-am oprit lângă bicicletă, hotărât să
remediez defecţiunea, ca să trag şi eu o tură, măcar că ploua.
Mintea copilului de 11 ani şi jumătate găsise metoda potrivită:
cu ciocanul. Aveam unul de vreun kilogram, cu coadă rotunjită, de
salcâm. L-am înhăţat fără ezitare şi-am lovit în braţul
strâmbat, acolo unde se înşurubează în el pedala. Am lovit...
Şi-am rămas afiş, sub acoperişul şopronului biciuit de picături:
priveam cu uimire – privesc şi acum cu tristeţe – mişcarea
încetinită a foii de angrenaj desprinse de bicicletă, căderea
lentă şi dureroasă pe cimentul turnat lângă temelie. Rupsesem eu
axul pedalelor? Crăpase la căzătură, iar eu doar terminasem
treaba? N-am ştiut atunci, nu ştiu nici azi!
A doua zi, când m-am trezit şi-am ieşit din camera unde dormeam
cu bunicii şi soră-mea, l-am găsit pe tata studiind cu mirare,
neîncredere şi suspiciune starea bicicletei. Evident, situaţia
pedalei îl intriga, dar nu într-atât încât să bănuiască
intervenţia mea decisivă. La ora aia, probabil, stabilise deja
planul unei reparaţii temeinice, sarcină ce-i revenea asului nea
Aurică. M-am apropiat de bărbatul cu şapca pusă pe-o sprânceană
şi l-am întrebat ce-a păţit de arată ca stelele picturii cu
Iisus Hristos de pe peretele bisericii. Fără să mă privească,
tata s-a răstit:
Am tulit-o rapid. Pielea mea ştia ce înseamnă să fie tata
mahmur. Şi dacă atunci am scăpat de-o binemeritată chelfăneală,
am recuperat din plin altă dată, când am învăţat mersul pe
bicicletă, de pildă...
Aşa sunt eu: nu-mi place să mă ştiu dator!
(HYPERION - nr. 3/2018)
Vreau să mulțumesc DR.WEALTHY pentru că aduce bucurie și fericire în relația mea și cu familia mea. Mi-am pierdut logodnica și am avut nevoie de ajutor până când am găsit DR.WEALTHY un caster de vrăjitoare de sex masculin și mi-a dat asigurări că îmi voi primi logodnicul în două zile după ce vraja a fost aruncată. două zile mai târziu, mi-a sunat telefonul și, atât de șocant, a fost logodnica mea care nu m-a sunat de mult și mi-a cerut scuze pentru ruperea inimii și mi-a spus că este gata să-și dedice tot restul vieții cu mine. DR.WEALTHY a eliberat-o pentru a ști cât de mult am iubit-o și am vrut-o ...... acum eu și logodnica mea trăim o viață fericită, iar iubirea noastră este acum mai puternică decât cum a fost chiar înainte de despărțirea noastră .. Toate mulțumesc pentru DR.WEALTHY pentru munca excesivă pe care El a făcut-o pentru mine. Mai jos este adresa ei de e-mail în orice situație în care suferiți de o pauză cardiacă și vă asigur că așa cum a făcut-o pe a mea pentru mine, cu siguranță vă va ajuta și voi. E-mail: wealthylovespell@gmail.com Whatsapp +2348105150446
RăspundețiȘtergere