ALAMBICOTHECA
Averse şi aversiuni
„Meteorologia lecturii” este o sintagmă celebră în spaţiul
literar românesc. Autorul ei se numeşte Radu Petrescu. Nu-i cazul
să intru în amănuntele unei biografii de scriitor aflat sub
furtuna vremurilor, preocupat nu de cum să se aranjeze material, ci
cum să-şi rostuiască scrisul-scrisele. Exclud şi
excursurile ori divagaţiile pe o temă sau alta din textele
petresciene, fie proze multiplu etajate, cu pridvoare înflorate şi
stucaturi migălos lustruite, fie însemnări de jurnal, citite
cândva în loc de rugăciune zilnică. Încerc o evocare nu lipsită
de egotismul propriu cuiva care a învăţat să spună „eu” de
la autorul ce-şi disimula eul printre personaje, riscând să fie
confundat cu vreunul dintre ele. Pentru că - nu mai ocolesc! -, eu
l-am cunoscut pe Radu Petrescu. Şi Radu Petrescu m-a cunoscut pe
mine, adică a ascultat resemnat lectura unor schiţe cu care credeam
că dau gata suflarea scriitoricească prezentă în sala ce-mi
fusese martora câştigării unei oarecari notorietăţi.
Era, cred, prin 1980 sau 1981. Mă pregăteam să-mi iau zborul,
debutând pe hârtie. În cenaclul literar „Ienăchiţă Văcărescu”
taberele se delimitaseră involuntar, însă vădit, de când Florin
Mugur, dirijorul ostilităţilor, invita să citească la fiecare
şedinţă câte un tânăr din valul optzecist. Şi-n plus, doi-trei
scriitori consacraţi, cu opinii echilibrate, care îl susţineau pe
„coordonator”, numit fără voia lui responsabil peste un cuib de
„foşti” (simpatizanţi legionari, liberali, ţărănişti etc.),
situaţi contra din oficiu. Nu mă interesau asemenea subtilităţi
belicoase. Faptul că fusesem primit în cenaclu încă din 1974 îmi
dădea senzaţia că sunt „acasă”, atmosfera fiind mai degrabă
familiară decât literară. Totuşi, când Florin Mugur a introdus
pe reprezentanţii generaţiei mele, am răsuflat limpede: locul meu
literar era alături de aceştia, iar prozele scurte, scrise în acei
ani bezmetici, adunate în volum tocmai prin 1996, la editura
Marineasa, şi în 2005, la Polirom, pot susţine afirmaţia.
Mi-a venit rândul să lecturez noile „capodopere”, compuse la
lumina lămpii în satul natal - şi nu comit aici metafore, fiindcă
viscolul iernii întrerupea curentul electric şi-n afara programului
oficial, de care unii dintre noi poate că îşi amintesc. Scrisesem
cu stiloul, pe foi de caiet mic, tip matematică, două proze
fals-fantastice, şi eram tare mândru de caligrafia lor. Le-am citit
cu aplomb descendent, observând cu coada ochiului cum, alături de
mine, Radu Petrescu desena pe-o coală A4 figuri absconse, probabil
un comentariu involuntar la ce-i recepta urechea. Florin Mugur, de
cealaltă parte, pufnea în barbă, încercând să-şi păstreze
trunchiul drept sub aversa fulgerelor slobozite din piepţii
„caracudei”, oameni trecuţi de şase decenii, dar arătând mult
mai bătrâni, datorită - iar asta am aflat-o abia după 1989! -
anilor de puşcărie politică. Repet - habar n-aveam de asemenea
detalii, eram încă tânăr şi necopt la minte (nu că, sexagenar,
aş plesni de-atâta răscoacere!), deţineam resurse imense de
ignoranţă!
Am terminat lectura într-o ostilitate de care mă consideram
răspunzător, dat fiind că acum treceam drept protejatul lui Florin
Mugur. Dânsul mă şi pusese la treabă, să-mi adun prozele într-un
volum, ca să-l publice la editura Cartea Românească, unde era
redactor. Discuţiile, pornite de la vechile mele texte realiste,
încercau să nu scadă meritul fanteziilor actuale. S-au canalizat
rapid pe aspecte complet detaşate de scris. Impasibil la atmosferă
şi fără să audă ce spun ceilalţi, Radu Petrescu s-a aplecat
spre mine şi mi-a făcut favoarea unei analize „la sânge”, aşa
cum nimeni nu procedase până atunci. Drept încununare exegetică,
a găsit într-o povestire schema unei situaţii mitologice, despre
care eu nu citisem nici măcar referinţe indirecte, să o includ ca
schelet narativ, fie şi parodic.
I-am însoţit în seara aceea pe cei doi scriitori prieteni până
la colţul străzii ce poartă numele poetului de la Văcăreşti. Pe
Radu Petrescu l-am mai zărit, cred, o dată. Nu l-am abordat, mi se
părea că l-aş inoportuna. Mă bucur că e sărbătorit acum
oficial de oameni care, pesemne, l-au cunoscut îndeaproape. E dovada
faptului că steaua lui literară s-a fixat pe boltă, un reper
intangibil.
(LITERE, septembrie 2016)
uite ca le-am gasit. dar nu la fotografiile astea ma refeream
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere