OMAGIU LUI
NICOLAE MANOLESCU-ZORBA
Aproape
tot poporul literar a sărit pe Istoria... manolesciană, care
cu lauda, care cu bâta, care cu critica obiectiv-justiţiară!
Aşteptările s-au dezumflat pe măsură ce lectura producea
constatarea că textul e o însăilare de cronici, o formă de
lichidare a diverşilor adversari, o modalitate de exprimare a
înaltelor (dez)gusturi. Frustrarea unora că n-au fost incluşi nici
între numele de dicţionar n-a depăşit amărăciunea altora că
sunt prezen(ta)ţi neconvenabil. Ciracii şi (e)mulii lui Manolescu
n-au putut să afirme clar şi cu majuscule că este cartea
secolului, ce să mai vorbim de oponenţi! Discutabilă fiind,
victoria mediatică nu mulţumeşte nici pe editorul său. Dovadă?
Amănuntul că acesta, poet în timpul când era psiholog la o
unitate de profil, s-a retras din filiala piteşteană a Uniunii
Scriitorilor, pe motiv că l-au supărat... supărările condeierilor
locali nebăgaţi de Manolescu pe listele sale! Supărarea de văcar
pe sat i-a deturnat atenţia de la acurateţea redactării
propriu-zise. Dar ce mai contează redactarea, când prostimea
culturală înghite, nu-i aşa, orice ştift, numai să fie venit de
la iluminaţii neamului! Opul este o capodoperă de neglijenţă
tehnică, face faimă fuşărelilor editurii, paralelă cu lucrul
temeinic şi cinstit, e un briliant de pus în panoplia ratărilor
tipografice de anvergură. Asta dacă rezistă între coperţi şi nu
se dezghioacă la o simplă răsfoire! Să trecem însă de supărări,
că produc apoplexie...
Cine,
în locul lui Manolescu, n-ar vrea să-şi impună Istoria...
ca o catedrală indiscutabilă a culturii române, căreia i se cuvin
doar osanale? Enoriaşii nerecunoscători & invidioşi o
consideră glosa bisericuţei din Răzoare. Dau la o parte chestiunea
alegerii materialelor de construcţie de proastă calitate ce,
inevitabil, provoacă surpături. Nu discut nici gustul autorului
pentru arhitectura tipică mahalalelor de-acum un veac, în care
înjghebarea unei locuinţe se făcea prin înnădire de camere când,
cum şi din ce da Domnul. Las altora studiul amănunţit al ideilor
împrumutate de criticul-istoric de la contemporanii săi mai puţin
celebri (e strident cazul George Geacăr, din a cărui lucrare, Marin
Preda şi mitul omului nou, Manolescu ia cu toptanul). Eu nu
contest remarcabilele merite ale paralelipipedicei cărţi, nici
pe-ale descurcăreţului comerciant al ei. Eu aduc aici un elogiu lui
Nicolae Manolescu, Omul Deplin al culturii române postbelice,
post-comuniste, post-moderniste, post-politicianiste şi-alte
post-posturi & postúri de mare audienţă populară!
Este
evident că Nicolae Manolescu se înscrie într-o tradiţie de cel
puţin 500 de ani de cultură şi civilizaţie valahă, anume în
şirul celor care au iniţiat mari proiecte, de largă cuprindere şi
universală întindere, expresie şocantă a genialităţii poporului
nostru! După ce-au demarat proiectele, au deschis şantierele, au
ras tot ce era în jur, au călcat în picioare sau cu buldozerele
tradiţia şi cutumele, înălţând care un monument, care o
mânăstire, care un palat, care o istorie piramidală a omenirii sau
a literaturii mondiale. Şi toţi au eşuat apoteotic. Neagoe
Basarab, Miron Costin, Dimitrie Cantemir, Mihail Moxa, cărturarii
Şcolii Ardelene, Ion Heliade Rădulescu, Hasdeu, Eminescu,
Densuşianu, Iorga, Noica, Eliade şi mulţi, mulţi români au
năzuit la opere atotcuprinzătoare, gigantice, inexistente în alte
spaţii geopolitice. Manolescu nu vrea şi nu izbuteşte altceva.
Excepţionala sa Istorie..., cântărind câteva kilograme de
hârtie uscată, poartă pecetea inconfundabilă a geniului carpatin
şi va dăinui peste veacuri ca o mostră de nezdruncinat a hei-(sau
mi-se-)rupismului în cultură. Rivala Casei Poporului
(prostit) şi precursoarea Catedralei Neamului (prost), Istoria...
lui Manolescu recoltează deja metri liniari de comentarii aplicate,
mărturii ale interesului viu trezit în masele largi de cronicari
profesionali şi profesori cu lecturile oprite acum două decenii.
Omul
Nicolae Manolescu este, în sine, un şablon pentru viitorime.
Strălucit student şi favorit al unui turnător legal(izat),
profesor de liceu şi cronicar literar ce-a făcut cu iscusinţă
politica proprie în perimetrul şi-n conjunctura la îndemână,
când elogiind un politruc sus-pus, când denunţând un plagiator
căzut în dizgraţie, când folosind pro domo citate din Marx, dar
îndeobşte elogiind acel gen de cărţi despre care se poate spune
că reprezintă o victorie a cenzurii asupra autorului, universitar
ce-a trasat conturul perpetuu al unui fel adaptabil de-a convieţui
cu organul ideologic totalitar, coleg ideal, soţ mult(in)fidel şi
tată la vârsta când era bunic (treabă ce va fi trezind gelozie în
rândul nu puţinilor congeneri, ba chiar şi-a altora mai tineri),
politician de bună tradiţie băştinaşă, dintr-aceia care duc de
râpă tot ce pun alţii pe picioare – oare ce lipseşte
portretului? Lipseşte un model cu care să-i putem compara
personalitatea pantocratoare, ca să o înţelegem parţial!
L-am
enunţat în titlul articolului. Faptele publice ale noului Om
Universal, picat la titularizare academică, au devenit istorie.
Precum Zorba funicularul, Manolescu a prăbuşit grandios, cu
Partidul Alianţei Civice, speranţa de normalitate şi-a alungat
idealul de cinste existent într-o bună parte a cetăţenilor
români. E drept, nu singur. Cinstit judecând însă, Manolescu a
avut intuiţia (sau a primit indicaţia?) să se retragă la timp
dintr-un domeniu unde îl mânaseră picioarele, nu capul. Situaţia
funicularului grecesc e pe cale de a se repeta în cazul Istoriei...
Nimeni nu va mai putea prăbuşi o astfel de carte, fiindcă a
făcut-o cu succes deplin Cârmaciul scriitorimii băştinaşe,
Cronicarul cel mai iubit al Epocii de aur din istoria României,
tizul şi echivalentul întru spirit al Marelui Ceauşescu! Acesta e
al doilea model, care explică restul personalităţii manolesciene.
Marile Spirite ale României comuniste se întâlnesc la edecuri şi-n
eşecuri, dar mai ales în refuzul obstinat al opiniei contrare!
Pe
tiparul intuiţiei politice sus-pomenite, aşteptăm din partea
mult-stimatului şi iubitului nostru actual Preşedine un gest
asemănător la viitoarele alegeri de la Uniunea Scriitorilor. Să
mai spun de ce?
(P.S.:
Nu doar că N. Manolescu a
candidat şi-a înfrânt concurenţa, dar a şi modificat Statutul USR ca să poată fi reales.
Fără alte comentarii! - notă din 2013)
(Argeş,
februarie 2009)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu