Două feluri de scriitori
Când oficialităţile „de
partid şi de stat” de-acum patru decenii au decretat că „Paul
Goma nu are talent”, mogulii criticii literare au şi expediat la
subsol opera celui care voia să fie scriitor, şi nimic altceva.
Refuzând compromisul cu cenzura, refuzînd autocenzura, Paul Goma
afirma indirect că, totuşi, nu poţi fi „scriitor, şi numai
scriitor”, ca şi cum ai fi cizmar, şi numai cizmar. În viziunea
lui, a fi scriitor înseamnă să-ţi asumi destinul de
martor-mărturisitor-martir. Lipsa responsabilităţii pentru
cuvântul scris, neasumarea niciunui risc, mistificarea prin
deturnare a semnificantului erau atunci (ca şi acum, în bună
măsură) boli de „scriitor, şi numai scriitor” român. Scrisul
aluziv, scrisul în dungă, scrisul ponciş, scrisul parabolic,
scrisul esopic, scrisul cu dublu sens, scrisul în dodii, scrisul
pentru uzul celor iniţiaţi, scrisul procopic, scrisul est-etic
(spre deosebire de cel direct, etic) sau scrisul
curluntrist, cum ar
zice însuşi Goma, provine din zeama dublei gândiri. Preţios zis:
epifania instinctului de conservare. Banal vorbind, rezultatul
„imperativelor timpului nostru revoluţionar” (cum se proclama în
epocă) e o simplă - altfel foarte umană - năzuinţă de trai
comod, firesc pentru un om talentat, nu însă şi pentru un
intelectual conştient de statutul său. Fiindcă
nu poţi să spui adevărul şi să trăieşti comod!
E un caz, de-acum celebru în
literatura română, de „scriitor, şi numai scriitor”: Ştefan
Augustin Doinaş. Compromisurile făcute de-a lungul istoriei
perverse l-au împins la dedublarea personalităţii. A fost perceput
în timpul vieţii drept etalon de moralitate şi intransigenţă,
artist al cuvântului capabil să exprime şi bucuria, şi mânia în
versurile sale, cunoscute unui mare număr de oameni. Oameni care
găseau alinare şi-şi ostoiau amărăciunea cu verbele lui Doinaş,
aluzii fine, necruţătoare la sistem şi la dictator. După moartea
poetului, a devenit public ceea ce smîntîna intelectualităţii
române contemporane ştia şi ascundea: „scriitorul, şi numai
scriitorul” Ştefan Augustin Doinaş fusese turnător la
Securitate, „dizident” cu voie de la stăpânire, agent de
influenţă al Securităţii în interior (la Uniunea Scriitorilor)
şi-n afară, în cercurile române de la Europa Liberă, implicat în
arestarea altor doi scriitori - Ion Negoiţescu şi Haralambie
Grămescu. Doinaş ilustrează (vezi teza lui George Neagoe – Asul
de pică, Cartea
Românească, 2013) mutilarea harului de mărturisitor, fiind exemplu
de cum
nu
trebuie
asumată profesiunea de scriitor. Este, dacă se poate spune aşa,
manifestarea întunecată a scrisului, a duplicităţii care a
desfigurat fiinţa noastră naţională şi-a modificat-o poate
definitiv.
Paul Goma trăieşte ca să
scrie şi scrie ca să trăiască. Dar el nu e „scriitor, şi numai
scriitor”. Şi nu e un scriitor ca toţi scriitorii români.
Totuşi, fiind scriitor de limbă română, a vrut să trezească din
somnu-i de moarte breasla cea pătimaşă şi lesne predispusă la
nerecunoştinţă, care l-a nedreptăţit prin reprezentanţii ei.
Însă, vorba poetului - „n-a fost, n-a fost aşa...”. Pentru că
breasla, ca orice sumă de individualităţi, se percepe pe sine prin
sticla spartă a interesului imediat şi propriu, nu prin oglinda pe
care orice scriitor o deţine mulţumită harului din naştere.
Ştefan Augustin Doinaş
a
vrut să fie cu orice preţ „scriitor, şi numai scriitor”.
Talentat peste măsură, n-a trecut proba caracterului, fără de
care talentul devine o abilitate oarecare. A fost atît de dornic să
publice rodul minţii sale, încît s-a folosit de-un individ fără
dexterităţi literare, atribuindu-i poeme proletcultiste, bine
plătite şi premiate. N-a avut nici măcar curajul lui Adrian
Păunescu, de-a semna cu nume propriu versificaţiile festiviste.
Cineva
spunea că nu se poate face comparaţie între Goma şi Doinaş.
Demersul e dificil, desigur. Pentru că Doinaş
este negativul a ceea ce Paul Goma întruchipează pozitiv.
(Articol scris pentru revista Timpul, cândva în 2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu