MAGDA GRIGORE
Un
alambic
de gândire critică
Volumul semnat de Dumitru Ungureanu,
Alambicotheca II
(Editura Bibliotheca, Târgovişte, 2013), se înscrie ca şi
precedentul, apărut în 2008, în acelaşi demers critic adresat
lucidităţii, ca stare de necesitate, şi libertăţii văzute
printr-o lentilă camusiană, ca drept
de a nu minţi.
Lecturi, polemici, amintiri, poezii,
adunate laolaltă de autor sub un titlu ingenios şi sugestiv, cu
extensie simbolică (alambic/ alambicat/ alambichează), sugerând în
ansamblu o galerie de figuri umane care fierb
- în - nebuloasa - distilării.
Bun observator, eseistul îşi trece prin focul purificator
personajele de poveste şi de viaţă, de poveste trăită şi de
viaţă povestită, în speranţa că poate recupera prin semnalarea
deraierilor morale/ comportamentale/ sociale şi prin investigaţie
reportericească, normalitatea fiinţei umane rătăcite de la buna
intenţie şi de la calea
dreaptă, dar mai
ales că poate (re)aşeza scriitorul, în extensie intelectualul, pe
soclul moralităţii.
Răbdarea amănuntului şi o anume
responsabilitate de martor
neutru/ obiectiv/ incoruptibil sunt panoramic vorbind calităţile
de fond ale cărţii, de altfel autorul mărturiseşte în mai multe
rânduri că destinul unui scriitor trebuie să fie, oricât ar fi de
greu, deasupra
vremilor, limpede
şi onest asumat: „Când eşti privilegiat, spune el, mai greu vezi
în jur obidă şi frustrare, nedreptate şi anomalie, asuprire şi
dezumanizare. Strategiile de supravieţuire joacă feste chiar şi
celui mai acut observator. Şi nu toţi oamenii pot renunţa la
confortul propriu doar pentru luxul de-a rosti răspicat un adevăr
universal. Totuşi, când ţi-ai asumat destinul de scriitor, de
martor al timpului paranoic, trebuie să-ţi asumi şi riscul de-a
spune lucrurilor pe nume, fără perifraze sau metafore. Pentru că
orice joc de-a ghicita cu realitatea unui regim totalitar (iar
comunismul asta a fost!) înseamnă complicitate cu diriguitorii unui
regim, indiferent de isteţimea încifrării şi de luxurianţa
stilului. Iar complicitatea înseamnă – elementar! – abandonarea
moralităţii”.
Receptat în breaslă ca un eseist matur, cu stil deja
format, recognoscibil, cu stilistică personală, Dumitru
Ungureanu pune accent pe condiţia scriitorului şi deopotrivă pe
complexitatea actului scris, răspunderea morală şi criteriul
adevărului fiind în viziunea sa recuzita obligatorie a celui care
aspiră la profesia de scriitor. Subiectele vin de la sine, fie se
insinuează în gândirea meditativă a autorului, fie îl surprind
şi îl agresează,
oricum, ele îl
caută,
provocându-l şi obligându-l la atitudine. Uneori eseurile se
coagulează din reflecţii care au la bază lecturi, cărţi şi
autori, alteori iau naştere din abilităţi de investigaţie sau ca
reacţie transparentă la (un) eveniment.
Galeria de personaje a volumului este
bogată, trecutul este prezent din punct de vedere cultural, iar
prezentul îşi cerne tăios valorile. Eminescu, Arghezi, Marin
Preda, Sadoveanu, Barbu Cioculescu, Marin Mincu, Gh. Grigurcu, Ion
Caraion, Lucian Raicu, Vladimir Streinu, Mircea Zaciu, Eugen Barbu,
Mircea Horia Simionescu, Aurel Dumitraşcu, D.R.Popescu, Neagu
Djuvara, Gabriel Liiceanu, Herta Müller, Alex Stefănescu, Nicolae
Manolescu, Nicolae Breban, Dan C. Mihăilescu, Tudor Cristea,
H.R.Patapievici, Al. George, Varujan Vosganian, Constantin Stan,
Stefan Agopian, Tudor Octavian, Daniel Cristea-Enache, C.Rogozanu,
Sânziana Pop, Flori Stănescu etc, constituie împreună, fiecare cu
motivaţii diferite, părţi din universul reflexiv al lui Dumitru
Ungureanu. Alături de aceste chipuri, vitralii
scriitoriceşti,
întâlnim eseuri intransigente
politic (Cadavre
vii, Primarele,
Perenitatea tipului
infect, … Mulţi.
Şi nu proşti,
Onoarea pierdută a
,,ziaristului” român,
Cartea neagră a
Românităţii,
Când peştele de la
cap se strică
etc), eseurile- pamflet, comice şi moraliste, cu accente sociale
(Rezistenţa prin
băutură, Debutul
unui om de ,,succesuri”,
Guguguţă
etc), eseurile-reflecţii asupra condiţiei scriitorului (Scriitorul
român faţă cu istoria,
Locul
intelectualului,
Moartea prin
cultură,
Moralitate şi
literatură, Dilema
scriitorului etc).
Uneori porneşte de la idei majore, controversate, alteori de la
detalii şi aspecte subtile, de exemplu, unul din eseuri are ca punct
nevralgic imaginea luminii
lipsă din ochii
bărbatului împietrit,
regăsit de Maitreyi într-o bibliotecă, imagine pe care o întâlnise
şi într-un roman de tinereţe al autorului (Lumina
ce se stinge), fapt
care-l determină să reflecteze la adevărata şi incerta investiţie
a celebrului scriitor în frumoasa şi cunoscuta poveste de dragoste;
pornind tot de la Eliade şi de la presupusul complex
manolic (atribuit
acestuia de nepotul său, Sorin Alexandrescu), Dumitru Ungureanu
reface în sens invers traseul comparatistic, ajungând să (se)
întrebe dacă Ana a fost doar
o fiinţă de hârtie
sau, altfel privind lucrurile, dacă Ana a
fost o femeie în carne şi oase,
atunci avem de-a face cu o crimă care nicicum nu ar putea fi trecută
cu vederea; autorul interoghează, incluzând răspunsul fără
rezervă în retorica propriu-zisă: ,,Ce lucrare pământească
poate justifica o crimă? Ce operă nemuritoare poate dăinui pe
temelia însângerată de jertfirea unui om?”. Eliade este o temă
recurentă, ca şi Paul Goma cu toate controversele sale, dovedind
preocupări constante ale eseistului, precum şi o anume insistenţă
în recuperarea detaliului revelator. Este cert atras de modelele
morale, pe care le promovează în orice împrejurare şi pe orice
cale, de exemplu, la ideea revistei Argeş de a-i acorda un premiu
lui Paul Goma, Dumitru Ungureanu se opune din simplu motiv că
acesta merită mult mai mult (chiar premiul Nobel, cum aflăm
dintr-un alt eseu al său). O remarcabilă confesiune găsim în
Viaţa mea fără de
Noica, text care
rememorează, pe lângă descoperirea accidentală
a filozofului (facilitată de un articol din ,,Opinia studenţească”,
Wozu Noica?,
semnat de Luca Piţu) traseul parcurs de el însuşi, ca tânăr
cititor
bâjbâind pe aria literară, confesiune interesantă inclusiv din
punct de vedere al valenţelor lirice, mai puţin lăsate la vedere
de autor: ,,…am cumpărat unul din cele 9.100 de exemplare ale
volumului II din operele lui Platon, publicate de Editura ştiinţifică
şi enciclopedică. Sunt acolo şapte dialoguri ,,minore”, a căror
lectură, zilele următoare, m-a expediat într-o nedumerire colorată
albastru. Asta e prima şi singura impresie: se deschidea dinainte-mi
cerul fără nori, deasupra unui relief abstract peste care n-am
reuşit încă să-mi plimb tălpile. Interesul meu de cititor flota,
deja supraîncărcat, pe oceanul literar. Nu-mi ajungea timpul să
citesc tot ce doream, nu-mi ajungeau banii să cumpăr tot ce găseam.
Îmi lipsea un profesor, un ,,îndrumător’’, un magistru care
să-mi ghideze plutirea pe apele înşelătoare ale culturii".
Pe aceste planuri, Dumitru Ungureanu
se mişcă dezinvolt, cu elasticitatea lexicului şi cu dinamica
argumentului, ceea ce dă savoare scriiturii. Textele au ritm, au
umor şi sarcasm, au mirare şi întrebare, au învăţătură şi
detaşare critică
(cartea ar putea avea ca motto cuvinte lui Constantin Stan, Trăieşte
şi mergi mai departe,
amintit la un moment dat), fiind, de fapt, detaşarea cu care te
adresezi lucidităţii şi normalului. Detaşarea ca distanţă între
moralitatea asumată şi contextul compromiţător, indiferent de
consecinţe: ,,Numai că artistul care face pe gustul publicului,
este un măscărici, un circar, un lăutar. Un entertainer.
A-i da importanţă, e viciul vremii noastre. O vreme în care nu
dramaturgul, ci actorul e aplaudat şi adulat, editorul e mai
important ca scriitorul, negustorul poartă moţ, nu meseriaşul.
Dinaintea acestei provocări, nu alta decât cele ce-au determina
mutaţii esenţiale în decursul istoriei omenirii, artistul trebuie
să spună adevărul în detrimentul confortului”. Aproape toate
textele au o discretă intenţie moralistă, o morală de/a bun(lui)
simţ, prin
demistificare, prin adevărul rostit răspicat, prin tuşa finală a
convingerilor personale, prin apelul la conştiinţa din celălalt.
Mesajul eseistic
trădează, dincolo de text, relieful psihologic al unui autor care
nu face rabat de la valori şi de la principii, el însuşi părând
a fi semnat pactul cu adevărul
(de remarcat faptul că în 1975, tânăr fiind, Dumitru Ungureanu,
participa la editarea revistei de cultură Adevărul
– apărută doar
în 5 exemplare dactilo, urmate de o anchetă a securităţii!).
Acest amănunt biografic, poate elucida câte ceva din caracterul
vehement al eseistului de azi, al publicistului nonconformist, de
atitudine, care îşi asumă menirea din convingere, distilând
realitatea într-un alambic de gândire creativă, pentru că a
învăţat de la Herr Heidegger că justeţea
răspunsului depinde în primul rând de corectitudinea întrebării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu